Hej Rose-Marie!
    heltid eller deltid vad gäller studier mäter man i antal poäng som man läser per vecka. På gymnasial nivå läser man på heltid 20 gymnasiepoäng per vecka. Heltidsstudier jämställs med heltidsarbete och uppgår därför till cirka 40 timmar per vecka och cirka hälften av de timmarna brukar vara någon form av undervisning och andra halvan (alltså ännu cirka 20 timmar per vecka) är det självstudier, grupparbete, repetioner inför prov, tiden då man skriver prov/tester, utvecklingssamtal med undervisande lärare mm.
    Om din fråga berör studiemedel då går CSN på det som din skola rapporterar in. Om din skola rapporterar till CSN att du läser på heltid, då gör du det. Vilka kurser läser du och under hur lång tid? Om du svarar på den frågan, då kan jag "dividera" det totala antalet poäng med antal veckor som du läser, och blir det 20 st.poäng per vecka eller fler poäng per vecka då läser du på heltid. I annat fall läser du på deltid.

    • Julia : Om du läser 1500 gymnasiala poäng på 75 veckor, då är det 20 poäng per vecka och det räknas som heltidsstudier.
    • Julia : Tänk dig en utbildning som är på distans utan träffar där man kanske inte har några "föreläsningar", över huvudet taget. Hur många timmar lägger man ner på sina studier i så fall? Jo, det finns rekommendationer på cirka antal timmar, men det finns folk som är mycket snabba och duktiga och då lägger de ner lite tid och ändå uppnår högsta betygen och så finns det de som lägger ner hur mycket tid som helst (all vaken tid) och ändå inte kan uppnå godkänt. Om de två personerna läser samma utbildning? Är det 20 gymnasiala poäng per vecka, då är det heltid. En 100poängskurs läser man på heltid på fem veckor. På en 20veckors-termin läser man på heltid 400poäng (alltså 20 p/vecka). Du kan annars fråga de ansvariga på din utbildning. Du kan också fråga CSN, vad som skola rapporterar in till CSN (även om du kanske inte tar studiemedel, det gör andra i din "klass", så CSN vet om utbildning är på heltid eller på deltid).