Hanna
    Jag vill gärna bli ämneslärare för gymnasiet i biologi och fysik eller matte, men undrar nu om utbildningen är svår ur det perspektiv då man kanske läser ämnet i överkurs? Jag har D i matte 2c och C i matte 1c än så länge. Platsar jag in på utbildningen eller kommer det bli tufft?

    2 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Linnea!
    Jag tycker det är bra om lärare inte hade det väldigt lätt när hen själv var elev i de ämnena som hen undervisar: då förstår läraren de svårigheterna som eleverna ställs inför.

    Att bli lärare handlar om att kunna FÖRMEDLA KUNSKAP. Det är givetvis viktigt att HA KUNSKAP för att kunna förmedla den. Men det är minst lika viktigt att ha tålamod, inte reta sig på att eleverna "inte fattar enkla saker" och inte tycka det är tråkigt att presentera samma material för nya elever år efter år...

    Jag tycker du bör fortsätta kämpa på för att du har alla förutsättningar att lyckas & jag har ett förslag. Det finns 2 ingångar till att bli ämneslärare:
    1. söka till ämneslärarprogrammet
    eller
    2. läsa tillräckligt många högskolepoäng i varje ämne i vilka man vill senare blir behörig att undervisa i och sedan läsa KPU, kompletterande pedagogisk utbildning (3 terminer).
    Och mitt förslag går ut på att du kan välja väg nr.2 - i fall du inte är helt säker på att du klarar läsa så mycket matte som det krävs för att bli mattelärare. Du kan då ta det "en dag i taget" på högskolan - du läser så många högskolepoäng som du orkar eller vill och kan avbryta studier när som. Alla högskolepoäng är en merit och "plus" i ditt CV.

    Jag hoppas och tror att det går bra för dig och att du blir en jättebra lärare!
    Med vänlig hälsning
    Mikael
    • : Tack för svaret! Hur många högskolepoäng i matte behöver man isåfall läsa för att kunna bli ämneslärare för gymnasiet?
    • Anna : Jag kommer att skriva ett nytt svar till dig inom kort.
    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Linnea!
    Som reglerna är nu, så måste man samla 120 högskolepoäng i matematik (2 års studier på heltid på högskola/universitet) - för att bli behörig att läsa KPU och bli behörig att undervisa i matematik på gymnasiet.
    Om du vill bli behörig att undervisa i två ämnen (t.ex. matematik och ett annat undervisningsämne) - kan du välja ha matematik som "andra ämne" och då räcker det med 90 högskolepoäng (3 terminer på heltid) men då måste du ha läst "ditt första ämne" 120 hp (högskolepoäng), som motsvarar 2 år på heltid.

    Du kan se behörighetskraven till KPU på http://www.su.se/polopoly_fs/1.215310.1418818027!/menu/standard/file/KPU%20ämneskrav%20141204.pdf

    Bästa hälsningar
    ANNA