Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hejsan,

    Ja, gymnasiala spetsutbildningar (information från januari 2022 - skriver datum för att förändringar kan ske över tid) är alltid riksrekryterande.En spetsutbildning i gymnasieskolan ger elever en bredd och en fördjupning inom gymnasieskolans kurser och även ev. möjligheten att läsa högskolekurser redan på gymnasiet. Spetsutbildningarna är riksrekryterande vilket betyder att eleverna från hela landet konkurrerar om utbildningsplatserna som förstahandssökande.

    De pågående spetsutbildningarna (info från jan 2022) inriktas mot något eller några av dessa ämnen:

    matematik

    naturvetenskap

    samhällsvetenskap

    ekonomi

    teknikvetenskap

    humaniora

    estetiska.

    Läs gärna mer om spetsutbildningar på skolverkets webbplats
    Se listan på gymnasieskolor som på en eller flera av sina utbildningar erbjuder "spets" - gymnasieGuiden.se/spets