Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Emilia,
    Mtv = Meritvärde
    man räknar om bokstavsbetyg till siffror
    E = 10
    C = 15
    A = 20
    F = 0
    och man "plussar på" 10 + 15 + 12.5 + 17.5... och så vidare... så får man en siffra, t.ex. 220 Mtv.(Meritvärde av summan av grundskolebetyg) med vilket man konkurrerar om en utbildningsplats på en gymnasieskola.
    Dock, spelar det inte någon roll om man har A-betyg i många ämnen, men inte har minst E i svenska /alternativt svenska som andra språk/, engelska och matematik + ett antal andra ämnen /olika för olika gymnasieprogram/ - för att man är i så fall inte behörig.
    Obehöriga kan tas in bara på IM, introduktionsprogrammen.

    Bästa hälsningar
    Mikael SYV