Julia SYV på FrågaSYV

    Hejsan,

    så vitt jag vet, så är arbetsgivaren skyldig att bevilja tjänstledighet i 2 fall:
    - om arbetstagare begär att vara tjänstledig FÖR STUDIER
    eller
    - om arbetstagare är en reservofficer>> och blir inkallad av Försvarsmakten.
    Men på många arbetsplatser finns det "lokala bestämmelser" om att t.ex bevilja tjänstledighet i 6 månader för att ge möjlighet att prova-på ett annat jobb; eller även utan att arbetstagare vill uppge någon orsak... men det är inget som arbetstagare kan kräva. Man ansöker om tjänstledighet och hoppas att det blir beviljad.
    Är man med i facket (fackföreningen) kan man få hjälp att förhandla med arbetsgivaren och rådgivning och kanske t o m få juridisk hjälp via facket;
    är man inte med i facket, kan man få svar från personalavdelningen om vad som lokalt gäller på den aktuella arbetsplatsen, men de där 2 "punkterna" (ovan) gäller, dvs i de 2 fallen har arbetstagaren rätt att få tjänstledighet.
    Dock måste man vara "ute i god tid" och meddela arbetsgivaren om att man vill bli tjänstledig så fort man vet att man behöver ta ledigt. Vid tjänstgöring inom FM, som reservofficer, är det 3 mån på förhand som man måste meddela sin arbetsgivare; när det gäller tjänstledighet för studier - rekommenderar vi att berätta för sin arbetsgivare att man Söker studier, sedan kanske man kommer eller inte kommer in - och det vet man kanske med rätt så kort varsel, men arbetsgivaren är i alla fall beredd på att en arbetstagare kan "försivnna ett tag". Detta är för att arbetsgivare ska kunna planera verksamhet utan den aktuella arbetstagare "på plats".

    Hoppas mitt svar blir till hjälp!

    Julia syv