Personalhandläggare är i Sverige är icke-reglerat yrke -läs gärna info på https://www.framtid.se/yrke/personalhandlaggare

    och man kan få det jobbet även med endast gymnasiekompetens och det är helt upp till arbetsgivare att bestämma vilken kompetens de söker inom det område.

    Ang.”personalledare” är jag inte säker på vilket yrke du menar: Arbetsledare? Personalchef? I vilket fall, finns det inte några generella bestämmelser ang vilken utbildning som ger jobb på personalområde (personalhantering - personalvetenskap).