mansoora
    jag tänkte bli barnmorska i framtiden men frågan är att är en barnmorska , läkare?!

    2 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Mansoora!
    Du kan läsa om Barnmorska här http://www.framtid.se/profession/barnmorska/
    För att bli barnmorska läser man till Sjuksköterska (grundutbildning) och påbyggnadsutbildning efter det - så blir man barnmorska.

    Läkare är EN ANNAN utbildning. till läkare läser man 5,5 år och till sjuksköterska - i 3 år och sedan påbyggnad i 1,5 år så det blir sammanlagt 4,5 år som man utbildar sig till Barnmorska.

    Jag hoppas att du nu fick svar på din fråga! Återkom annars, så ska jag försöka förklara bättre.
    Mvh
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare
    • : men är läkare bättre än barnmorska??!!!!
    • Mikael : Jag skriver svar på din kommentar.
    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Mansoora!
    Läkare och Barnmorska är två oLIKA yrken.
    Läs på http://www.framtid.se/profession/lakare/ och på http://www.framtid.se/profession/barnmorska/

    Läkare har längre utbildning, mer ansvars och högre lön.
    Barnmorska är det lättare att komma in på utbildningen, krävs inte lika höga betyg som till läkarprogrammet.

    Om du har A-betyg i alla ämnen och är beredd att läsa 5.5 år och sedan gå på Praktik minst 18 månader - så kan du satsa på att bli läkare. Det tar 7 år efter gymnasiet att bli allmän läkare. Vill du t.ex bli specialist i förlossningsvård, tar det ytterligare fem år på heltid eller 10 år på halvtid.

    Barnmorska blir man på 4,5 år efter gymnasiet. Man kommer snabbare ut i jobb och börjar tjäna pengar. Dock har man lägre lön (jämfört med läkare) och lite mindre ansvar. Barnmorska gör som läkare säger att hen ska göra.

    Vill man ha mycket ansvar, har höga betyg och är beredd att satsa på en lång utbildning - då är läkare "bättre".
    I annat fall är barnmorska "bättre".

    Hälsningar
    Mikael SYV