Karolina
    Hej! Jag funderar på att läsa till förskollärare men jag undrar om man blir barnskötare efter ett visst antal terminer? Jag vet inte om jag kommer orka ta alla 7 terminer direkt till förskollärare så därför undrar jag om man kan ta ett uppehåll i studierna när man har blivit barnskötare eller är det 2 helt olika utbildningar?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Karolina!

    Barnskötare är en gymnasial utbildning och förskolelärare - en högskoleutbildning.
    Du kan säkert ta ett sabbatsår mitt i studierna och jobba som barnskötare och återvända till högskolan sedan.

    Det är tyvärr så att många kommuner har slutat att anställa barnskötare (man kan i bästa fall få ett vikariat eller behovsanställning). Det är fler & fler kommuner som beslutar om att "fasta jobb" dvs tillsvidareanställningar går endast till behöriga förskolelärare.

    Om du känner att du inte orkar med en 7 terminers högskoleutbildning, kanske bör du titta på www.yhguiden.se efter en yrkeshögskoleutbildning. De flesta yh är på 2 år och minst 25% är LIA, Lärande i Arbetslivet, dvs praktik.

    Önskar dig stort lycka till! Återkom om du har fler frågor.
    Milla
    Studie- och yrkesvägledare