Mikael SYV på FrågaSYV

    Det beror på om man är svensk medborgare eller har permanent uppehållstillstånd och om inte- om man är medborgare i ett ”visst land”… svenska högskoleutbildningar är inte gratis för precis alla - så det är viktigt att veta vad är personens situation vad gäller medborgarskap och/eller uppehållstillstånd.

    • : Tack så mycket! :)
    • Julia : vi på Fråga syv är glada om våra svar blir till hjälp!
    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Judy, du fick svar från SYV Mikael och det stämmer att kravet på betalning för svenska högskole-/Universitetsutbildningar beror på medborgarskap och/eller vilket uppehållstillstånd man - i Sverige - har. Om personen som vill studera på de svenska högskole-/universitetsutbildningar är svensk medborgare eller har permanent uppehållstillstånd i Sverige, då är undervisningen gratis. Det som kan kosta är kurslitteratur.
    Däremot medborgare i länder utanför EU, EES och Schweiz måste betala både anmälningsavgift och terminsavgifter (information från 20 september 2021) - var god se antagning.se/sv/studier-pa-hogskoleniva/anmalnings--och-studieavgifter
    Jag vill också ge dig några snabblänkar till webbplatserna där frågan "belyses" - du kan bl.a hitta relevant till din fråga information på:
    antagning.se/sv/studier-pa-hogskoleniva/anmalnings--och-studieavgifter/medborgare-utanfor-eu-och-ees
    mau.se/sok-utbildning/program/thbyb-tark
    uhr.se/internationella-mojligheter/Eurydike---om-utbildning-i-Europa
    uhr.se/internationella-mojligheter/Eurydike---om-utbildning-i-Europa/eurydikenatverkets-studier/avgifter
    uhr.se/pressmeddelande-2019-02-28

    Du kan också ringa till antagning.se på vardagar kl.9-16 (tel.nummer 0771-550720) och ställa din fråga, berätta vad personen som vill studera har för "situation" - i vilket land hen är medborgare, om hen har uppehållstillstånd i Sverige och dylikt.