Hej,
    om yrket Dataingenjör - var god läs på https://www.framtid.se/yrke/dataingenjor

    och ang. "datateknik" - menar du datatekniker /som ett yrke/ eller menar du kunskapsområde "datateknik"?
    *****************
    Om du hittade några utbildningsprogram som du är intresserad av, är det bra om du läser ordentligt info på programmens hemsidor; och vid frågor - är det bäst att vända sig till kontaktpersoner som uppges på varje utbildnings hemsida /därför att de vet mest om just de utbildningar, eftersom de jobbar just där/.
    ****************

    Ännu en fundering som jag har - kan inte du undersöka den frågeställning som du är nyfiken på inom ngt. skolprojekt, kanske inom ditt Gymnasiearbete? eller inom ngt. annat projekt eller skoluppgift? du kan på så sätt både få svar på din fråga + få hjälpa av läraren som ansvarar för den kursen inom vilken du gör den skoluppgiften.

    "Ingengör" är i Sverige inte en skyddad titel. Det är ganska fritt för vem som helst att kalla sig för en "ingenjör", om man vill.
    Om man tar examen från Teknikprogrammet på gymnasiet, kan man söka till TE/tekniskt-fjärde-år>> för att bli gymnasieingenjör.