Mohammed
    Fråga 1: Är dataingenjör samma sak som högskoleingenjör?

    Fråga 2: Jag vill komma in i dataingenjör i Halmstad. Ett av behörighetskraven är att vara godkänd i Matematik 3c men jag har F i det. Men jag har godkänd i Matematik 4c, är jag då behörig? Jag tänker så eftersom matematik 4c är högre än matematik 3c. Och den som kan matematik 4c borde då automatiskt kunna matematik 3c.

    Fråga 3: Jag gillar varken fysik eller matte. Finns det ett program som har något med datorer eller programmering o göra som innehåller ganska lite av dessa två ämnena eller kanske inte alls?

    Fråga 4: Jag vill jobba med datorer/programmering men eftersom jag inte vet exakt vad jag vill specialisera mig i så vill jag söka till ett bred program eftersom man har då tid och tänka lite på vad man ska välja för specifikation samt så erbjuds olika alternativ på specialiteter. T.ex så finns det ett program som heter systemutvecklare och det är ett väldigt specifikt program och om jag då utbildar mig till det men sen ångrar mig så måste jag börja om från början eftersom det var just ett specifikt program och inte ett brett program. Hade jag t.ex blivit systemutvecklare genom ett bred program och sen ångrat mig så hade jag kunnat ta några kurser för att specialisera mig i något istället för att gå om ett helt program.

    Skrev ganska detaljerat så att ni inte missförstår mig :)

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Mohammed!
    Mitt svar på fråga 1 - ang. Dataingenjör och Högskoleingenjör
    Högskoleingenjör kallas i Sverige en person som tagit examen från ett 3-årigt högskoleprogram med teknisk inriktning (behöver inte vara inom data, utan kan t.ex vara inom mekanik, el, byggnationer av diverse slag mm.) exempel - högskoleingenjor-inom-produktutveckling-och-design
    Dataingenjör brukar man i Sverige kalla en person som har eftergymnasial utbildning eller arbetslivserfarenhet inom dataområde, men eftersom titeln är inte skyddad, kan i princip vem som helst kalla sig för "dataingenjör" - det är inte förbjudet. Däremot Civilingenjör inom dataområde är hen som tagit examen från ett 5-årigt högskoleprogram med IT/Datainriktning.

    Mitt svar på fråga 2_ ang.behörighet - så har du rätt: om du har godkänt betyg i Matematik4, anses du ha behörighet i de lägre mattekurserna, som exempelvis Matte 3c.

    Mitt svar på fråga 3
    "Jag gillar varken fysik eller matte. Finns det ett program som har något med datorer eller programmering o göra som innehåller ganska lite av dessa två ämnena eller kanske inte alls?" - är din fråga. Och då vill jag tipsa dig om Yrkeshögskoleutbildningar: de är kortare och mer praktiska och brukar ej kräva att man har läst fysik på gymnasienivå och inom matte räcker det ofta att man har godkänt betyg i matte 2.

    Mitt svar på fråga 4
    Utvecklingen inom IT/Databranschen går väldigt fort. Och utbildningarna hänger inte alltid med. Man hinner inte utbilda sig - så måste man kunna ngt annat i stället... därför är det extremt svårt att svara på din fråga. Mitt tips skulle i detta fallet bli att du är beredd att "hänga med" i svängarna (självstudier eller att du ständigt bevakar vilka kurser som finns att söka inom de områdena som du är intresserad av just då...).
    Annars är Civilingenjörsprogrammen rätt så breda; de är femåriga. På 5 år hinner man lära sig rätt mycket men så hinner också arbetslivet förändras väldigt mycket på den tiden, så är då frågan om hur pass anställningsbar man blir om 5 år... Jag tror att de som bedriver självstudier och/eller ständigt går olika kurser har bättre chans; sedan måste man vara beredd att även i framtiden lära sig nytt hela tiden, om man satsar på IT/Data-branschen.
    Utbud av utbildningar förändras. Vilka högskoleprogram som kommer erbjudas från hösten 2020 får vi veta till mitten på mars 2020.

    Fundera på att kanske gå flera yrkeshögskoleutbildningar; de är kortare - ofta på max 2 år. Det är inte omöjligt att t.ex läsa 3 olika yh, en efter varandra - inom olika data-områden.
    ang. utbud inom yrkeshögskola - Yrkeshögskoleutbildningar (framtida starter) beviljas av Myndigheten för yrkeshögskola i januari varje år och info om dem dyker upp på www.yhguiden.se

    Länktips:
    www.yhguiden.se - allt om yrkeshögskola
    yrgo-hogre-yrkesutbildning-goteborg/java-enterprise-utvecklare
    nackademin/it-infrastrukturspecialist-nackademin-stockholm
    yhguiden.se/utbildning/nackademin/devops-integrerare
    jensen-yrkeshogskola/cloudutvecklare-azure-jensen-goteborg
    handelsakademin/back-end-developer-handelsakademin-goteborg
    teknikhogskolan/net-utvecklare-teknikhogskolan-goteborg
    yrke/hogskoleingenjor-inom-produktutveckling-och-design
    framtid.se/yrke/hogskoleingenjor

    • : Fråga 1: Okej jag förstår. Men när jag utbildar mig till dataingenjör som är 3 år, kan jag inte kalla mig för högskoleingenjör, endast dataingenjör?
    • Anna : Du kan kalla dig för både dataingenjör och högskoleingenjör om du så önskar eller för "högskole-data-ingenjör" eller för "högskoleingenjör inom dataområde" eller så kan du uppfinna ännu några andra titlar/benämningar.
    • : Tack så mycket för era svar!
    • Anna : vi på Fråga syv är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till!
    Läs alla kommentarer