Alan
    Hej! Jag har precis börjat på It-Programmet EE inriktning dator och kommunikation. Jag har dock lite andra yrkes planer efter gymnasiet än IT specialist. Jag har ett rätt så stort intresse att gå en pilotutbildning/högskola och har sett att man i det flesta fall behöver Fysik 1 och Matte 3. Jag har dock bara matte 2b men ingen fysik som jag kan välja. Är det då bättre att byta till teknik linjen, eller är det bättre att plugga upp det efter gymnasiet? Mvh Alan

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Alan,
    Fysik 1a är en kurs som man på komvux kan läsa (på heltid) på 7.5 veckor och Matematik 3 - på 5 veckor. Alltså, sammanlagt 12.5 veckors studier kommer att fattas dig.
    *****
    Att svara ang. om det är "bättre" att byta eller "plugga upp" kurserna sen - rätt svårt att svara... Kan du byta? Finns det ledig plats på TE?
    Som det är nu, så kommer man på komvux för att komplettera med några få kurser för "behörighet till högre studier" relativt lätt; hur det blir om 3 år och just på komvux i just din kommun - kan inte jag svara på.

    Vänligen
    Julia SYV
    P.S: förutom komvux, kan man även skaffa sig särskild behörighet på en folkhögskola.