Hiba
    Hej SYV,
    Jag har ett samlat betygsdokument då jag hoppade av gymnasiet under andra året och fortsatte mina studier i komvux. Kurserna jag har fått betyg på är från de gamla och nya system och därför undrar jag ifall jag borde få ett slutbetyg eller gymnasieexamen. Under vårterminen läser jag Svenska 3, Matematik 2b och 3b samt Naturkunskap 1a2, därför undrar jag även ifall jag borde ändra om de kurser som jag läser just nu. Beroende på mitt val, kommer jag att förlora några kurser. Nedanför finner ni de kurser som jag har fått betyg inom, alla är åtminstående godkänt. Jag planerar att bli klar med mina studier till sommaren 2017, kommer slutbetyget fortfarande vara möjligt att utfärda ?

    Gamla betygssystem, från 2011-2012
    Svenska A 100
    Engelska A 100
    Engelska B 100
    Engelska C 100
    Matematik A 100
    Historia A 100
    Geografi A 100
    Religion A 50
    Samhällskunskap A 100
    Samhällskunskap B 100
    Webbdesign A
    Företagsekonomi A 50
    Företagsekonomi B 150
    Naturkunskap A 50

    Nya betygssystem
    Svenska 2 100
    Webbutveckling 2 100
    Etik och människans livsvillkor 100
    Gymnasiearbete Naturvetenskapsprogrammet 100
    Naturkunskap 2 100
    Biologi 1 100
    Fysik 1 150
    Grafisk Illustration 1 100

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Hiba,

    det är rektor på komvux som måste besluta om du har rätt att få ett SLUTBETYG. Jag råder dig ansöka om att få ett Slutbetyg. Det är fördelaktigare för dig, jämfört med Examensbevis, bl a för att det räcker med 2350 poäng och då kan du även få lite högre meritvärde.

    Om rektor på komvux beslutar att du kan få slutbetyg, ta den möjligheten. Det är nu förlängt - och det är möjligt att fram till 1 juli 2020 fortfarande få Slutbetyg /men endast på undantag, om rektor beslutar om det/.

    Gör planering av Slutbetyg med syv på din komvux. Vi kan givetvis ge råd ... men det är den planering som du gör med syv på din komvux, som gäller.

    Vänligen

    Julia SYV

    Om rektor beslutar om att du inte kan läsa mot Slutbetyg, är du i så fall tvungen att läsa mot Examensbevis.

    Det är två olika uppsättningar av regler, beroende på om det är mot Slutbetyg eller mot Examensbevis som du läser... därför måste man först få svar ang. vilken typ av utbildningsdokument du läser mot....

    • : Vilka av mina kurser kommer jag att förlora ifall jag väljer att få ett slutbetyg. Kommer jag kunna behålla mitt gymnasiearbete
    • Mikael : Nej, gymnasiearbete får inte ingå i ett slutbetyg.
    • Mikael : Det är inte säkert du får läsa mot ett Slutbetyg. Det är rektor som fattar beslut om det. Själv kan du välja att inte ansöka om att få läsa mot ett slutbtyg. Du kan läsa mot examensbevis. Då gör du planering med syv på komvux - Planering av Examensbevis.