Anna
    Hej jag har seminarie nästa vecka men jag tror att jag har väldigt stor chans att få F. Så jag undrar, vad tror du kommer få störst skillnad på mitt betyg, om jag får F eller om jag inte gör det alls? Alla tycker jag ska göra det men jag kommer bara verka dum när jag väl sitter där och inte kan någonting. Jag har blivit godkänd på allt annat i kursen så jag kan väl inte bli underkänd pga ett F?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Anna!

    Jag tycker att du bör försöka förbereda dig på det bästa sättet du kan och delta på "ett seminarie". Vilket ämne eller kurs handlar det om?
    Någonting måste du ju kunna, du är ju godkänd i alla andra kursmoment. Det skriver du ju själv i din fråga.
    Om du skolkar, får du olovlig frånvaro, vilket aldrig är bra.
    Om du deltar i lektionen, har du en chans att bli godkänd. Om du inte kommer, får du garanterat F i den delen av kursen som "ett seminarie" handlar om.
    Jag ser flera fördelar i att delta i alla lektioner och göra alla kursmoment:
    - du visar i så fall att du försöker & gör ditt bästa;
    - du lär dig ngt. på själva "seminarie" också - du kan höra andra elevers svar och lära dig ngt. av dem;
    - du riskerar inte bli av med Studiebidraget från CSN p g a skolk;
    - dina kunskaper kanske räcker till ett godkänt betyg i det som testas under "ett seminarie" - du kanske kan mer än du tror att du kan.

    Jag råder dig, alltså, att inte skolka utan delta och göra ditt bästa. Än finns det tid att förbereda sig (lite grand i alla fall) och alla kunskaper är värdefulla: även om du lär dig lite grand mer, så är det en fördel.

    Med vänlig hälsning
    Mikael