Sheila
    Hej igen, jag undrar vad du anser om att läsa matte 3b på komvux och sedan söka vidare till naturvetenskapligtbasår nästa år? Jag har ju inte klarat matte 3b men vet inte vad mitt bästa alternativ är, att läsa matte 3b samtididgt som naturvetenskapligabasåret med de andra natur ämnena eller att ta igen det först på komvux? För jag har hört att man hamnar i en annan grupp om man läst på komvux och väljs efter de som sökt vidare direkt efter gym och att det då minskar risken till att man blir vald? eller det kanske bara gäller om man ska söka vidare till t.ex. naturlinjen på uni direkt och inte basåret? Är jätteorolig och förvirrad.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Sheila!
    Om du genom de kurser som ingår i ditt Examensbevis inte är behörig till just den utbildningen som du vill söka till - så måste du komplettera. Oavsett var du kompletterar (Komvux, Prövningar eller Naturvetenskapligt basår), så kommer du ändå att prövas i den kompletteringsgruppen, BII. Det stämmer inte att man väljs "efter" de som kommer direkt efter gymnasiet. Det är dock sant att antagningsgräns brukar vara lite högre i BII gruppen (men det finns även fall när det blir tvärtom och lägre betyg räcker för att få plats i BII gruppen).
    Du har ändå inget val och måste komplettera. Som obehörig kommer du inte in på högskola.

    Om det finns utbildningar till vilka du är behörig redan nu och vilka du tycker är intressanta, sök dem. Du kan alltid tacka nej till en utbildningsplats och det blir inga negativa konsekvenser (man blir inte straffad om man tackar Nej till en utbildningsplats).

    Ang. komplettering med Matte 3 och/eller på Naturvetenskapligt basår:
    i Stockholm och Göteborg krävs det godkänt betyg i Matte 3 (b eller c) för att kunna komma in på Naturvetenskapligt basår (därför att den kursen inte ingår i självaste basåret)
    men på de flesta andra högskolor räcker det med Matte 2 för att bli behörig till Naturvetenskapligt basår.

    Betyg i kurser du läser på Naturvetenskapligt basår påverkar inte ditt Jämförelsetal. Däremot påverkas ditt jämförelsetal av betyg i kurser som du läser på Komvux, därför är det fördelaktigt att i fall man räknar med "bara E betyg", läsa kurserna på naturvetenskapligt basår. Men om man kan få höga betyg (högre än genomsnittsbetyg på gymnasiet) då är det fördelaktigare att läsa på Komvux.

    Jag rekommenderar att du läser info på http://www.fragasyv.se/info/komvux-eller-naturvetenskapligt-basar

    Se även om du hittar någon intressant utbildning på www.yhguiden.se

    Återkom om ngt. fortfarande är oklart.

    Bästa hälsningar och lycka till!
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare