Vivyan
    Jag läser för tillfället samhällsvetenskapsprogrammet men vill efter gymnasiet söka till juristprogrammet. Jag vet dock att intagningspoängen för juristprogrammet ligger på minst 21 poäng. Personligen ligger mitt snittbetyg på omkring 18, snäppet mindre. Är det möjligt för mig att höja mitt snitt till 21,5 till trean eller är det helt hopplöst??

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Vivyan!
    Eftersom alla kurser som du läser på gymnasiet, även kurser från å k 1 och 2 - bidrar till Jämförelsetal, så är det viktigt att ha så höga betyg som möjligt i alla kurser.

    Utan meritpoäng kan man högst uppnå 20.0 - det får man om man har alla A-betyg i alla gymnasiala kurser.
    Om ditt mål är att uppnå 21.5 i Meritvärde, då bör du försöka se till att du
    1. får max meritpoäng som är 2,5 läs på http://www.gymnasieguiden.se/informeras/meritpoaeng-meritkurser-omradeskurser
    2. om du får max i merit, har du "råd" att ha Jämförelsetal på 19.0 vilket innebär att du kan ha hälften av dina betyg (nästan) på B-nivå men lite mer än hälften av betygen måste ändå vara på A-nivå.

    Du kan inte göra det omöjliga. Det du KAN GÖRA är att kämpa för att framöver få så höga betyg som möjligt och att få max i merit. Satsa på högskoleprovet är också bra - och jag rekommenderar i så fall att du gör HP både under hösten och sedan under våren. Man brukar höja resultatet på HP när man gör det för andra gången (även om man inte tränar där emellan).

    Bästa hälsningar och lycka till!
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare
    • : Tack så jätte mycket för ditt svar det uppskattas enormt, fler som dig behövs i världen!
    • Milla : Vi på Fråga SYV är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till! :)