Hanna
    Hej, är det bara rektorn som bestämmer om man kommer in på en linje eller inte? Vem är det annars?

    För om rektorn säger nej, finns det någon annan som man kan prata med som har lite större makt så att säga?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Menar du om man vill byta program ?

    För annars så konkurrerar man med sina grundskolebetyg. När man söker till åk1 via gymnasieantagningen ...

    • : Nej, att man går på gymnasiet med en linje som krävde höga poäng men vill byta till en linje med betydligt mycket mindre intagningspoäng. Men att rektorn anser att 27 personer är tillräckligt i den klassen. Det finns bara en klass i denna linje.
    • Mikael : Det handlar inte om betygspoäng när det går mer än tre veckor in på läsåret, utan om att en ny elev behöver introduceras, få handledning och hjälp att läsa ikapp i de kurser som eleven har missat en del av terminen inom... Allt det som klassen fick höra och göra från aug tills nu har du missat, hur ska du ta igen det? Om lärare ska hjälpa dig extra, kan de samtidigt inte ge tillräcklig uppmärksamhet åt andra elever. Jag tror inte det hjälper att klaga på rektors svar för att byta utbildning på det sättet är inte en rättighet utan det är ren tur om man får.
    • : Aa okej, jag förstår. Det var mer än en månads sedan jag frågade angående linjebyte. Detta var väldigt tråkigt att höra. Men finns det ingen annan än rektorn man kan diskutera med? Som att läsa ikapp på ett fjärde år eller på lov osv?
    • Mikael : Det är rektor som är ytterst ansvarig för att det funkar för de elever som kom in via gymnasieantagningen och för personal. Om en ny elev tas in åtar sig personal se till att ge eleven den hjälp den behöver. Om det inte finns resurser gör det, får inte rektor ta in. Eftersom det är rektor som är ansvarig då är det hen som fattar beslut. Du har rätt att söka om till hösten 2017. Från vilket program till vilket program vill du byta?
    • : Jag vill byta från samhällsprogrammet till barn-och fritids programmet för att jag inte klarar av samhällsprogrammet. Jag blir väldigt stressad och har fått flera F medans jag låg innan på väldigt höga betyg. För man kan ju välja till högskoleförberedande på BF men jag undrar vad är det som skiljer sig mellan programmen? Eftersom samhäll är svårare och har mer plugg, om man går samhällsprogrammet kan man komma in på fler universitetsutbildningar osv?
    • : Vad är fördelarna alltså att gå samhällsprogrammet jämfört med BF?
    • Mikael : Om man inte får godkända betyg kan man inte bli behörig till eftergymnasial utbildning. Många kurser är exakt samma på alla program, t.ex svenska 1 och engelska 5 och idrott och hälsa 1. Om du vill byta till ett yrkesprogram kanske du kan tänka dig ett annat program än BF?
    • : Alla yrkesprogram är stängda i min kommun, jag kanske har en chans att få börja VO men de diskuterar om det finns möjlighet för detta. Jag kan börja på en privatskola i min kommun men jag tycker det bästa hade varit att gå på en kommunal skola.
    • : Det finns alltså bara en klass med 27 elever i hela min kommun. Därför tycker jag det är väldigt tråkigt att jag inte kan börja där. Eftersom på samhällsprogrammet kom allt plugg osv i oktober och det är då man känner av tempot och om man klarar av det eller ej. På Så Sätt tycker jag att det är orättvist. Jag är en väldigt målmedveten elev som kan läsa ikapp det jag missat. Jag är väldigt ledsen pga detta eftersom jag kommer nog inte klara att gå 3 år på samhällslinjen och jag vill helst inte söka nästa år till BF. Därför undrar jag om det skulle finnas någon annan person som man kan diskutera med och se om det finns någon lösning för mig att kunna börja BF? Jag har liksom inte heller någon motivation till samhäll eftersom jag inte kommer få direkt något utav det eller hur jag ska förklara.
    • Mikael : Diskutera kan man med kurator och du kan be skolsköterska förmedla kontakt till skolpsykolog ... Är du beredd att pendla, kan du fråga om det finns möjlighet på en skola länge bort att ta emot dig.
    • : Det finns skolor mer än en timma bort så helst är det inget alternativ. Men ska boka möte med kuratorn och diskutera detta.
    • Mikael : Boka tid med kuratorn och lycka till!
    • : Tack så mycket!
    Läs alla kommentarer