Mohammed

    Hej. Jag har tagit gymnasieexamen från ekonomiprogrammet och vill plugga vidare. Jag funderar på att plugga ekonomprogrammet vid högskolan i Gävle men på distans, anledningen är att jag bor i Helsingborg. Vad jag vill få reda på är: vilka nackdelar finns det med att plugga på distans och är det rekommenderat att göra det?. Tänker söka in till våren. Tack.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Mohammed,

    läs gärna info på hig.se/Ext/Sv/Utbildning/Program/Programsidor/Grundniva/Ekonomprogrammet-180-hp/Programbeskrivning. Där står det bl.a att man vid några tillfällen måste tvunget komma till Gävle i alla fall, även om det är "distans".
    Bl.a läser man följande: "Cirka hälften av kurserna har skriftlig salstentamen vilka du kan skriva vid universitet/högskola eller lokalt lärcentrum nära din hemort."

    De kommunala lärcentras hemsida är nitus.se och du får gärna kika på den.
    Som det är nu (22 juli 2019) så finns Lärcentra i Skåne endast i Bromölla, Kristianstad, Simrishamn, Hässleholm, Osby & Östra Göinge.

    Det är ca 13 mil mellan Helsingborg och Bromölla.
    Till Kristianstad har du 12 mil; till Simrishamn - 15 mil; till Hässleholm - 8 mil; till Osby ca 10.5 mil och till Östra Göinge - 11 mil. som jag kan se är det närmsta lärcentra - 8 mil bort (då får man också hoppas att det inte stänger under hela de 3 åren du läser på ekonomiprogrammet). Annars blir det ännu längre att åka för varje tenta.
    Vad menas med att du kan skiva tentorna på "högskolan" - vet inte jag; menar de på den aktuella högskolan i Gävle? eller menar de olika diverse högskolor? Men det måste i så fall den "andra" högskolan vara villig att "ta emot dig" på en tenta (med allt vad det innebär: en lugn plats att skriva på och en tentavakt). Jag tror inte lärosätena är skyldiga att "övervaka" varandras studerande... så det borde du undersöka noga, för att skaffa sig en uppfattning om hur jobbigt och dyrt det kan bli att läsa på "distans".

    Förutom tid och kostnader till att pendla (ibland) till Gävle eller till det stället där du kan skriva saltentorna, så är det också följande "aspekter": stor självdisciplin krävs (att sätta sig och plugga, när det känns att "jo, jag hinner sen..."); att inte ha kurskompisar nära som man kan umgås, samråda med och ta hjälp av. Det blir då också avsaknad av "studentlivet" med att "tillhöra ett gäng" och gå på fester.
    Fördelar är att du slipper flytta; att du kan plugga (i många och mycket) när det passar dig och att du slipper umgås med "allt och alla", vilket kan både vara bra och dåligt, beroende på hur man är som person.

    Ang.kvalité på utbildningen och möjligheter på arbetsmarknaden
    Det borde inte vara någon skillnad här, om man pluggade på skolan eller på distans. Endast möjlighet att skaffa sig "kontakter" kanske kommer att saknas.... Pluggar man på "vanligt sätt", lär man känna sina kursare och kan då hjälpa varandra även efter examen, ex. med tips på lediga jobb, referenser och kontakter.