Alex
    Är det ok om läser flera individuella kurser eller val på gymnasiet? Man får endast läsa 2500? Vad händer det då om jag läser moderna språk från steg 1 till 5(franska)? Är det bra om man gör det eller vad tycker om det?

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, utökat program läser elever ibland om man är extra intresserad av ett ämnesområde eller vill läsa kurser utöver det valda programmet som ger meritpoäng. Om du läser kurser som inte är meriterande så räknas dessa kurser bara med i ditt jämförelsetal om dessa krävs på sökt program/kurs på högskolan. Annars så räknas dom inte med. Läser du dock språk så är dessa meritkurser och räknas således alltid med. Du kan dock bara få 1,5 meritpoäng i Moderna språk vilket du får om du läser steg 3 och 4 - du får alltså inte mer meritpoäng för steg 5. /Lena, Syv