samir
    hej
    mitt namn är Samir och jag barn och fritid programmet på mitt andra år i gymnasiet, men jag kände sedan i mitt första år att just den linjen inte passar mig och tänkte bytta till teknik men det gick inte, så jag tänkte hoppa av, om jag hoppar av kan jag läsa ett basår för att komma in teknik program eller ska försätta sedan läsa jag basår för att komma in.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Samir,

    det är frivilligt att gå på gymnasiet och du är 18 år och är myndig. Så du får bestämma själv vad du vill göra men jag tänkter på vad har du för realistiska alternativ just nu? Om du kan få jobb nu, snarast... då kan du jobba ett tag och se sen vad du vill göra.

    Men om du inte har möjlighet att snabbt få jobb - vad ska du göra då?

    Du kan t.ex söka om till åk1 till hösten 2018, om du är eller kan bli Behörig till teknikprogrammet på gymnasiet. För att vara behörig till Teknikprogrammet (TE) krävs att man har godkända betyg i biologi, fysik och kemi samt i minst sex andra valfria ämnen + i svenska/svenska som andraspråk, engelska och matematik i sitt Slutbetyg från grundskolan, har du det?...

    Fördelar i att gå på gymnasiet, även om du t.ex känner att det är fel program och inte trivs till 100% är att du lär dig ändå någonting (förhoppningsvis); att du får studiebidrag från CSN och gratis lunch på skolan och åkkortet också kanske? - hoppar du av gymnasiet tas allt detta "ekonomiska tryggheten" ifrån dig... det är kanske inte mycket pengar men det är ändå någon inkomst och skulle du köpa lunch fem ggr per vecka - vilket du inte behöver göra nu... så kostar det också pengar, tänkt dig 50 kr. per skoldag (lågt räknat) - det blir ändå minst tusen kronor som du sparar på det, kan man säga.

    Att hoppa av och bli en "hemmasittare" kan inte jag rekommendera. Jag tycker man ska först hitta ngt. att byta till - ett jobb eller en annan utbildning, och då BYTER man till någonting.

    Just nu kan du t.ex be att få provgå en dag på teknikprogrammet; det gör ofta elever som går i åk9 - bokar prova-på-dag som ofta kallas för "skuggning" /då man följer/skuggar en elev eller en klass på gymnasiet/. Sedan vet du lite mer om hur det är att gå på TE på gymnasiet.

    Har du just nu inte ngt. bättre för dig... :) - dvs inget jobb eller en annan utbildning som "väntar på dig" - så råder jag dig att gå i skola och försöka lära dig någonting och ta i alla fall några betyg, så många du kan. Varje betyg du tar /godkända betyg/ leder dig närmare till ett jobb i framtiden.
    Om du idag skulle söka jobb - vad har du att skriva i din CV? vilka utbildningar eller arbetslivserfarenhet har du att "komma med", så att säga? :)
    Körkort är mycket bra att "komma med", krävs i många olika jobb. Om du t.ex kan ägna dig åt att läsa mot körkortet. Teori kan man läsa på Internet på egen hand. Man kan t.ex börja med att lära sig alla Trafikmärken /vad de heter och vad de betyder/ - vilket man måste kunna som en del i teori-utbildningen till körkortet.
    På gymnasiet kan man ta körkort på FT, inriktning Transport>>. Du kan kanske tänka dig söka den utbildningen med start hösten 2018?