Wiktoria

    Jag ska nämligen plugga till tandsköterska men vill sedan plugga vidare till tandhygienist, jag är medveten om att jag kan plugga direkt till tandhygenist, men vill först pröva som tandsköterska och kolla om jag trivs, om jag tycker om det och vill fördjupa mig inom det och plugga vidare, kan det vara en fördel när det kommer till lönen? Kommer det på något sätt höja min lön?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    jag tycker du får/kan absolut använda det som argument i löneförhandlingen att du även är utbildad tandsköterska och inte bara tandhygienist, men om det kommer ge högre lön, vet jag inte. Känner inte till ngn som är både tandsköterska och tandhygienist och vet inte hur man skulle kunna ta reda på om hen har högre lön än kollegorna på samma arbetsplats.
    Det som kan vara en fördel inför studierna till tandhygienist, att du kommer redan kunna en hel del och att det bli lättare att läsa på högskoleprogrammet. Det som är en "nackdel" (i alla fall kan ses som nackdel) är att det dröjer lång tid innan du ska kunna jobba heltid och få "en riktig lön", tänker här på "förlorad arbetsinkomst" under studietiden. Du kommer också ha större skuld till CSN (detta om du tar även lånedel av studiemedel).

    Studie- och yrkesvägledare