Petra
    Jag är osäker att välja Sam eller ekonomi eftersom jag undrar om man kan bli det i Sam i ekonomi och tvärtemot? Skiljs de mycket åt? Och är Thorilplans en bra gymnasium?

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, du får i stort samma behörighet till högskolan via båda programmen. Ekonomi/ekonomi innehåller dock mer matte - men matte kan du ofta komplettera om du går Sam. Du läser mer språk på Sam - och inga ekonomi eller juridikkurser - om inte skolan erbjuder sådana kurser inom de valbara kurser som du har möjlighet att välja. Så viktigast är att du går det program som intresserar dig mest som helhet.

    Här kan du jämföra olika skolors kvalité i Stockholm http://jamfor.gyantagningen.se/-/Jamfor/?enhetstyp=ee756226a1914c6d9582eed28a52ff37 - där kan du läsa mer om Thorildsplan.

    /Lena, Syv