Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    har du gjort högskoleprovet? Har du tittat på möjlighet att göra prövningar och/eller på annat sätt höja ditt meritvärde t.ex om du inte har max antal meritpoäng så kanske du kan läsa en kurs på komvux? Om meritpoängen läs gärna på gymnasieGuiden.se/merit
    Titta också gärna på AU som t.ex brukar finnas på KI (på KI brukar den kallas för PIL); Karolinska Institutet använder alternativt urval till läkarprogrammet (PIL).
    Jag kan tyvärr inte svara på frågan om det är enklare att komma in på läkarutbildningen i Danmark. Du får gärna söka utbildningar både i Danmark och i Sverige och se var du kommer in.
    Du kan också kika på några fler yrken, t.ex finns det några mindre kända yrken inom medicin/naturvetenskap, t.ex Sjukhusfysiker, Med.ingenjör och Perfusionist

    Studie- och yrkesvägledare