Sofia
    Hej. Jag vet inte vad jag ska göra. Jag vill verkligen välja estet, men jag vet inte om det är ett bra val. Jag vet inte vad jag vill bli i framtiden men jag vill att möjligheterna ska vara där och jag vet inte om jag ska välja estet dans eller natur. Jag vill bara veta om man kan bli mycket efter man har gått i estet, ett exempel skulle hjälpa. Jag vill också veta om man kan välja till några ämnen som kanske skulle göra min utbildning bättre. Tack

    1 Svar

    Ludmila SYV på FrågaSYV
    Hej, Sofia
    du vill gå Estetiskt program men är orolig att du inte kommer att ha lika stora möjligheter till vidare utbildning efter gymnasiet - jämfört med: om du valde Natur.
    Vidare undrar du om det finns möjlighet att lägga till kurser som inte ingår i Estetiskt program. Svarar på din andra frågan först. Svar:JA. Du kan lägga till upp till 300 poäng /200 poäng måste du välja inom "valbara kurser" och om du vill & orkar läsa mer, ännu 100 p. extra/. Vilka kurser du får lägga till beror på dina önskemål men även på vilka möjligheter skolan har att erbjuda plats på en viss kurs. Det är alltså inte garanterat att en elev får lägga till vilken kurs som helst. Vill man vara säker på att man kommer att läsa vissa kurser under gymnasiet, är det bäst att se till att de ingår i det programmet som man valde.

    Svar på din första fråga - om det är bättre för dig att välja Estetiskt program eller Natur - måste du komma fram till själv. Inom Naturvetenskapligt program läser man mycket matte, man läser även fysik och kemi. Du måste vilja läsa de ämnena, om du vill välja Natur.
    Jag vill påpeka att det finns möjligheter att komplettera sina betyg under och även efter gymnasiet. Under gymnasietiden kan man genom självstudier skaffa sig kunskaper i någon/några kurser och göra en så kallad "särskild prövning". Efter gymnasiet kan man läsa i KomVux regi.
    Det är viktigt att trivas under gymnasietiden för att orka och må bra. Om Estetiska programmet lockar dig mer än Naturvetenskapliga, kanske borde du lyssna på din "inre röst" och välja Estet. Men beslutet ligger hos dig.
    Jag hoppas att min svar hjälper dig att fatta beslut.
    Vänligen
    Ludmila, SYV