Malin
    Hej!
    Jag ska börja nian nu och är lite orolig över de kommande gymnasievalet. Jag har funderat mycket på hantverksprogrammet florist, men har hört att det är svårt att få jobb som florist och att många florister är arbetslösa. Är det då ett klokt val att försöka komma in där eller ska jag tänka om och fundera på något annat?

    Tack på förhand!

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, om florist är något som du verkligen känner att du skulle vilja gå och att det skulle vara ett jättekul sätt att läsa gymnasiet på så låter det som ett jättebra alternativ!

    Det är svårt att förutse just floristers framtid eftersom den hänger ofta ihop med hur mycket pengar folk har att handla för - i låg och högkunjunkturer. Omsättningen på personal sägs vara stor så det kommer finnas många lediga jobb. Det är dock många som söker sig till den här typen av yrke och därför kommer konkurrensen om de lediga jobb som finns att fortsätta vara stor.

    Men som jag sa - viktigt att känna lust och motivation för gymnasieprogrammet man väljer och det kan betyda att du går ut med väldigt bra betyg vilket i sig kan ha betydelse om du vill plugga vidare. /Lena, Syv