Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Maria,
    se i Programplanen för HA>> - och du ser att retorik finns bland de kurser som Får läsas som programfördjupande; det är alltså inte en obligatorisk kurs ...

    Liselotte

    Men det är endast din gymnasieskola som kan svara på frågan om det går att läsa någon annan kurs i stället. Svaret beror på vad din skola har för möjligheter: vad gäller lärarkapacitet, schemat och om tillräckligt många elever vill läsa en viss kurs. Det är lärarbrist också! ...
    För att uppnå kraven för Examensbevis måste en elev på HA bl a ha 700 poäng inom Programfördjupning. Och kurserna får i den kategorin endast "tas från" listan på kurser som får läsas som Programfördjupning på HA.
    Det kan tyvärr uppstå en situation att din skola inte kan erbjuda någon annan kurs som ersättning för dig... ex. pga lärarbrist, eller pga schemat ser ut som den gör ... och i fall du hoppar av Retorik-kursen som iofs inte är obligatorisk "i sig" men som bidrar till "helheten" - så att du kan uppfylla kraven för examensbevis, kan du "drabbas" på olika sätt: förlora studiebidraget från CSN & ej få ut Examensbevis.
    Vi rekommenderar att i första hand försöka Byta ut den kursen mot en annan - i samråd med SYV på din skola.
    I fall din skola inte kan erbjuda dig en annan kurs, råder vi i så fall läsa den kursen. Med F betyg i Retorik går det att ta ut examensbevis. Men man får inte F betyg om man ej deltar i kursen... för att läraren saknar i så fall underlag för att sätta betyg.