Fariba

    Hej, Jag är 53 år och funderar på att studera tandsköterska. När jag är klar med studierna är jag 55 eller 56 år. Undrar om man får jobb lätt med utbildningen på den där åldern. Tacksam för alrligt svar.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Fariba,

    det är tyvärr så att det förekommer åldersdiskriminering på arbetsmarknaden, vilket vi beklagar.
    Jag tycker du förlorar inget på att göra ansökan om att få plats på utbildningen till tandsköterska, men det är ju inte säkert att du kommer in, blir antagen. Utbildningen (ansvariga för utbildningen) får inte diskriminera på grund av hög ålder men om du inte har undersköterska- eller annan vårdutbildning i grunden och inte har jobbat i många år inom vården, så går de andra sökande före dig. Yrkeshögskoleutbildningar prioriterar anta personer med rätt längre arbetslivserfarenhet, t.ex hen som jobbat som undersköterska i 15 år går före de som jobbade inom vården kortare tid. Har man inte någon vårdutbildning i grunden (t.ex examen från VO eller liknande) och inte jobbat inom vården har man små chansen att komma in på utbildning till tandsköterska
    Yrket tandsköterska är populär och utbildningar har många sökande. Det är inte så många platser på yrkeshögskoleutbildningar, kan t.ex vara 32 platser och folk från hela Sverige söker till de platserna. Det är inte ovanligt med fler än 20 behöriga sökande på varje utbildningsplats på yrkeshögskoleutbildning till tandsköterska.
    Om du söker men inte kommer in, då behöver varken du eller vi fundera på om du kommer få god chans att få jobb efter utbildningen. Du vad om ett ärligt svar och jag ger dig ett ärligt svar nu: det är svårt att komma in på utbildning till tandsköterska! Men om du kommer in, och sedan klarar hela utbildningen (vilket inte heller är någon självklarhet) då har du goda chanser att få jobb - Yrkeshögskoleutbildningar får starta endast om bedömning har gjorts att det kommer finnas jobb inom just det område som utbildningen utbildar inom.

    • Fariba : Tack Anna
    • Anna : Vi på FRåGA SYV är glada om våra svar blir till hjälp! lycka till!