Elev
    Hej
    Jag ska läsa till tandhygienist och läste även mate 3b fast jag behöver inte men tänkte att läsa matte 4 och 5.
    Tycker du att det är värt att läsa mer matte fast man inte får mer än ett E?
    MVH

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej, det är bra att kunna mer inom olika ämnen, bland annat inom matematik. Om du tänker på möjlighet att Konkurrera framgångsrikt och komma in på ett högskoleprogram, så får du (om du har examensbevis från gymnasiet eller från komvux) meritpoäng för godkända betyg i högre mattekurser. Då tandhygienistprogrammet kräver matematik 2, får man meritpoäng för godkända betyg i matematik 3, 4 och/eller matematik5 och specialisering. Men max antal meritpoäng, totalt, är 2,5. Så, om man genom engelska 7 och moderna språk 3 och 4 redan har max meritpoäng, får man inga fler.
    När du skriver "jag ska läsa till tandhygienist" - menar du att du redan kom in på tandhyg.programmet? eller hur vet du att du ska läsa mot det yrket? Kanske menar du att du har som mål att komma in på tandhyg.programmet?
    Om meritpoängen för dig som har examensbevis (eller läser mot examensbevis) från gymnasiet eller från komvux - var god läs på gymnasieguiden.se/merit
    Mvh
    ANNA

    • Elev : Hej tack för svaret, jag läser sista året på komvux och kommer att ansöka till tandhygienist i vårterminen, jag klarade Svenska, matte och engelska alltså särskilt behörighet, nu samlar jag Bara poäng för att få 2400 p. Meritvärde ligger på 17 för att komma in på utbildningen så tänkte om jag läser mer matte så kanske har större chans .MVH
    • Julia : Om du ansöker till en högskoleutbildning till vårterminen 2021, måste du kunna ladda upp alla betyg du söker med senast 1 december 2020. ansökan gör du innan mitten på oktober men kan sedan komplettera t o m 1 december. För att kunna göra det måste du ha dina betyg "i handen" absolut senast 1 dec 2020, därför måste betygen vara satta (kurserna avslutade) i mitten på november, som senast - men helst tidigare för komvux behöver nog minst 3 veckor för att sätta ihop examensbevis och utärda det. Så, om kurserna du läser nu pågår til senare än fredagen 6 nov 2020, så är risken stor att du inte hinner komplettera i tid. Du har alltså nu cirka 8 veckor (från idag) tills du måste ha kurserna avslutade och betygen satta. Det är givetvis bra att läsa någon mattekurs utöver det som krävs, för meritpoängen, men frågan är om du på 8 veckor hinner söka kursen, komma in, påbörja och avsluta den och få betyg innan mitten på november? Så, kanske bäst att följa den planen som du sedan innan har med SYV på komvux i din kommun vad gäller planering mot examensbevis.