Kimia
    Undrar om det är fördelaktigt att välja ett naturvetenskapligt basår istället för komvux,om man vill läsa på högskola?.

    Mvh

    2 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej!

    Tycker det är fördelaktigt att söka både till Naturvetenskapligt basår och till högskola samtidigt och välja senare om du skulle komma in på båda. Det blir, alltså en mycket senare fråga - om du kan välja.
    Det är tyvärr inte så att studieplatserna står och väntar på att någon tar dem. Det är hård konkurrens om platserna och att man kommer både på nat.vet.basår och på Komvux - är ovanligt.

    Med vänlig hälsning
    Mikael
    • : Menar du studieplatserna på ett naturvetenskapligt basår & komvux,som det är hård konkurrens om?.Mvh
    • Milla : Ja! det står inte tomma platser på Nat.vet.basår eller på Komvux. Alla som söker kommer inte in. Så är det nu i alla fall. Kan bli en ändring om några år, men det vet vi inte. Kan ändras även "åt andra hållet" - att det kan bli ännu svårare att komma in både på Komvux och på ett Natur.vet.basår. Se även mitt svar.
    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Kimia!

    Det är tyvärr så att en sökande har inte möjlighet att bara "välja en plats" att studera på.
    Det står väldigt sällan tomma platser på utbildningar. Någon gång ibland kan det stå någon tom plats på någon utbildning men oftast konkurrerar man om utbildningsplats på alla utbildningar och det finns därför inga garantier att man kommer in, oavsett vad det är för utbildning. Det är samma situation som när man söker jobb: bara för att man söker ett jobb, betyder inte det att man får det jobbet.

    För att öka dina chanser att få en plats på någon utbildning, råder vi därför söka allt som man söka kan (men givetvis bör man inte söka en utbildning som man inte vill gå - vad skall man med en plats till på en utbildningen, som man ändå inte kommer att gå?). Allt som man är behörig till och som man vill komma in på - bör man söka.

    I fall man får två olika platser, kan man välja sedan. Får man bara en plats, tar man den platsen. Det är våra råd, men du gör som du själv vill - när du fyller 18 år. Fram tills dess måste du tillfråga dina vårdnadshavare som har ansvar för dig.

    Bästa hälsningar & lycka till med dina studier!
    Milla
    Studie- och yrkesvägledare
    • : Tack,undrar bara eftersom det är så att man kommer in på komvux efter att man gått 3 år på gymnasiet,hur kan det då vara svårt att komma in?.Och även naturvetenskapligt basår ,kommer man inte in om man är behörig?.Eller räknas det som en högskoleutbildning?.Mvh
    • : Tacksam för svar Milla.
    • Milla : Efter 3 år på gymnasiet har man principiell rätt att komma i fråga om att eventuellt bli antagen till Komvux. Det finns alltså en chans men ingen garanti.