anna
    Jag går sista året på gymnasiet och under hela gymnasietiden har jag inte tyckt om skolan eller klassen men jag har stått ut och det har funkat. Men nu känner jag att jag verkligen inte vill gå kvar, finns det någon möjlighet att byta nu i oktober till en ny skola med samma program och inriktning utan att behöva gå om?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Anna,
    det är jättetråkigt att du inte trivs på din skola. Som tur är, så kan du byta.
    Du måste bara hitta en skola på pendlingsavstånd där samma utbildning finns som du går nu och som har en ledig plats. Ett litet problem kan bli i att den nya skolan kanske inte har alla de kurser som du läser nu - du läser ju även tillvalskurserna - inom Programfördjupningen och Individuellt val. Man kan försöka lösa det på olika sätt. Klart det är lättare att byta under sommarlovet och påbörja utbildning på en ny skola när läsåret börjar i augusti, men nu är det för sent för det och en lösning för dig i den situationen du befinner dig nu är att antingen försöka stå ut under det här läsåret också
    eller
    försöka hitta en annan skola med samma utbildning /program & inriktningen/ där du kommer att trivas bättre.
    Rektor på det aktuella programmet är rätt person att fråga om lediga platser. Finns det plats, får du hjälp av den nya skolan att byta.
    Eftersom jag inte har en aning var du bor eller vilket program du läser, kan jag inte skicka info- på skolorna. På sidan http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium?view=list finns det en bra sökfunktion. Det är lätt att sortera ut på Län, Program, Inriktning mm. På så sätt kan du hitta alla skolor som finns på pendlingsavstånd från dig. Sedan går du in på skolans egen hemsida /länk finns inne i skolans presentation - till höger under adressen/. Skicka epost till alla de skolorna som du hittar på pendlingsavstånd och vi får hoppas du får några positiva svar. Du kan direkt uppge vilk kurser du läser inom programfördjupningen och individuellt val samt vad är tema för ditt Gymnasiearbete. På så sätt kan den nya skolan bestämma om det är möjligt att ta in dig - utan att du skall behöva gå om.

    Andra alternativ för dig är, som du redan också själv säkert har tänkt på är att försöka stå ut detta året också eller att gå om under nästa året på en ny skola. Det finns, tyvärr, inte så många alternativ för den som inte går på gymnasiet. Om du hittar en arbetsgivare, som är beredd att anställa dig, så är det bra att veta att det finns ett nytt stöd som heter Introduktionsanställning (arbetsgivare får bidrag från Arbetsförmedlingen om de anställer unga personer utan arbetslivserfarenhet). Kravet är då att du studerar eller får handledning på minst 15% (arbetar, alltså, högst 85% av heltid).

    Sist vill jag påtala att det finns personer på din nuvarande skola, som du kan be om hjälp: kurator, din klasslärare(mentor), rektor på ditt program, skolsköterska och skolvärd/värdinna, som ni också kanske har på skolan /många skolor har men inte alla/.

    Jag hoppas på att din situation blir bättre inom mycket kort! du får hemskt gärna höra av dig igen & berätta hur det går. Jag skall hålla tummarna för dig jättehårt!

    Många hälsningar och lycka till!
    Anna SYV