Tina
    Jag har går i ettan och funderar på att byta linje från Samhälle till Natur då jag tycker min klass är okej, men trivs inte riktigt och har även kommit på att jag tycker att Naturämnen är väldigt roliga samtidigt som jag tycker om samhällsämnen. (visste inte innan att det fanns Natur med samhällsinriktning). Tycker även min klass är allmänt stökig och aldrig koncentrerar sig eller gör läxorna. Gick ut grundskolan med meritpoäng 322.5 och har pluggat mattekursen 1c innan i 9an, dock gjorde jag aldrig nationella proven för kursen eftersom på samhälle läser man 1b så tänkte att det inte behövdes. Har haft lite svårt med Fysik innan men tycker ändå det är ett helt ok ämne. Vill även ha en chans att kanske läsa vidare naturämnen senare. Tycker väldigt mycket om språk och går engelsk profil nu som jag gillar mycket och vill studera utomnlands senare. Dock vill jag helst inte gå om ett år, så är det bäst att stanna på samhäll och kanske välja naturkunskap 2 som individuellt val eller byta till Natur?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Tina!
    Det är jättebra att du gillar naturämnena och har höga betyg och höga ambitioner!

    Att stanna på Samhällskunskapsprogrammet och välja läsa Natur-kurserna inom programfördjupningen (t.ex. Matte 3b) och inom individuellt val är klart smidigast.

    Att byta program när halva terminen har gått är ganska svårt.

    Även om det skulle finnas lediga platser på NA, Naturvetenskapsprogrammet - så är det ganska tveksamt att rektor på NA beslutar att ta in dig nu. Detta pga du skulle behöva läsa ikapp inom de ämnena som du inte läste på SA: t.ex kemi och fysik. Även om du är jätteduktig så behöver du handledning av lärarna och göra de proven som resten av klassen redan har gjort. Att förbereda det för dig kräver lärartid och därför pengar (lärare kommer att ha rätt till övertid i så fall). Frågan är om det finns utrymme i budgeten för det och lärarkapacitet/tid. Det uppstår ganska stor "logistiska problem" när en elev kommer mitt i kursen - för att du kan inte läsa med resten av din klass i de ämnena/kurserna som du inte har läst.
    När klassen läser kapitel fem, t.ex. måste du läsa kapitel ett och två och när de läser kapitel sex, måste du läsa kapitel tre och fyra - tills du komma ikapp är det 2-3 månader som det krävs av dig att du läser på mer än heltid och av lärarna (att de ger dig handledning, individuell undervisning mm.) Det är anledning till varför rektorerna ofta säger Nej till byte mitt i läsåret - även om det finns lediga platser kvar på utbildningen.
    Det är mycket lättare att byta till samma utbildning (program & inriktning) på en annan skola.

    Att elever i din klass inte gör läxorna är inte bra. Att du upplever de som stökiga ... jag förstår att du vill ha klasskamrater som har lika stor läskapacitet och ambitioner och att du inte trivs till 100%.
    Vad kan man göra åt saken?

    Du kan visa exempel på hur en elev på gymnasiet ska vara: göra läxorna, var aktiv på lektionerna och lära dig så mycket du kan i varje kurs med mål att få A-betyg i alla kurser.
    Då gör du ditt bästa och samtidigt visar de andra i klassen - ett gott exempel.
    Det är de bästa råden som jag kan ge dig.
    Återkom gärna och berätta hur det går för dig framöver.

    Bästa hälsningar och lycka till!
    ANNA