Dala

    Hej, jag läser nu hälsa och omsorg i andra året på gymnasiesärskola. när jag gick ettan på gymnasiet, jag trivdes inte bra där eftersom jag hade alltid så lätt i skolan och jag väljde fel program. Jag frågade syv på min skola om jag kan börja grundskolan åk 9 med (06or) att få bra betyg att komma in på gymnasiet men hon säger att jag måste göra utredning först, (jag gick ut bra slutbetyg fast jag gick på grundsärskolan då) Så jag gjorde det, väntade flera månader att få kallelse. I februari i år, påbörjades min utredning, i april så fick jag svar från utredningen att min diagnos som jag hade förr var det felaktigt. De tyckte att jag borde gå över till vanliga skola, jag var så överlycklig att de sa så. Syv på min skola säger att jag ska plugga på introduktionsprogrammet, men jag vill inte börja där. För att jag slösar tid där, eftersom jag vill ta studenten med 06or. Det känns att de tar inte allvar och de trodde inte att jag kan klara på vanligt gymnasiet Jag har goda kunskaper i matte 1b så jag undrar om man kan göra prövning på annan gymnasium, för att min skola tillåter inte göra prövning/prov där. Jag vill byta program till samhällsvetenskapsprogrammet på falu frigymnasium

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    vad jag kan förstå av din fråga är att du inte är behörig till gymnasiets nationella program, inklusive Samhällsvetenskapsprogrammet (SA). För behörighet till just SA krävs minst 12 godkända betyg från grundskolan (ej från grundsärskolan). Av de betygen är det godkända betyg i bland annat svenska, engelska och matematik + i geografi, historia, samhällskunskap, religionskunskap samt i minst fem andra valfria grundskoleämnen. Sedan konkurrerar alla behöriga sökande om plats på utbildningen. De konkurrerar med en siffra som är summan av betygen. Det är inte så att alla behöriga kommer in. Det är många behöriga som inte kommer in för att de har för låga betyg. Obehöriga får inte antas till gymnasiets nationella program, över huvudet taget.
    Att du har kapacitet att ta till dig kunskaperna som krävs, har jag förstått (av din fråga) men du har ju ännu inte läst alla de ämnena i vilka du behöver ha godkända betyg.
    En väg att gå är att du skaffar dig kunskaperna på egen hand och betyg - genom prövningar. Du kommer behöva göra minst 12 prövningar: i de grundskoleämnena som krävs för behörighet till Samhällsvetenskapsprogrammet. Det är svårt att få godkända betyg på prövningar om man inte läst kurser/ämnen i vilka man gör prövningar. Du skriver om att du har goda kunskaper i matematik 1b. Försök göra prövning i matematik i så fall och se vilket betyg du får.
    SYV-ens förslag om att du kan plugga på Introduktionsprogrammet tycker jag är mycket bra. Du kan där bli behörig till de nationella gymnasieprogram och senare komma in på t.ex Samhällsvetenskapsprogrammet på Falu Frigymnasium (vilket du skriver i din fråga är ditt mål).
    Samhällsvetenskapsprogrammet ges i Falun, annars, på ännu tre andra skolor: var god se listan på gymnasieguiden.se/SA-Falun
    Hänvisningar/lästips:
    Om behörighet till gymnasiet var god se information på gymnasieguiden.se/informeras/behoerighet-att-söka-till-gymnasiet

    Studie- och yrkesvägledare