Melina

    Hej! Jag går naturprogrammet med inriktning natur eftersom det är den enda inriktingen på natur på mitt gymnasium. Jag har kommit på att det kanske bara vore bäst att jag går samhälle då jag har lättare för dem ämnena och högre betyg än i naturämnen. Även om naturämnena är roliga så skulle jag som jag trott innan, vara mer bekväm i samhällsprogrammet. Skulle det vara försent 4 veckor in att byta program (men fortfarande samma skola) ? Det finns även en ledig plats just nu på sam.

    • Milla : Det är ett beslut som rektor på din skola får fatta.
    • :

      Det borde absolut gå. Det är fortfarande tidigit i läsåret så du har inte missat alltför mycket. Prata med rektorn eller en studievägledare på din skola så lär de säkert lösa bytet.

      En sak du kan också tänka på är vad du har för generalla mål efter din utbildning. Tänker du bli något inom naturvetenskap? Civilingenjör, eller forskare? I så fall är naturprogrammet starkt rekkomenderat då du kommer tidigt få en bra grund i ett ämne som du ska plugga på högskolenivå i sedan.

      Hursomhelst så har du två alternativ.

      A) Stanna kvar på naturprogrammet. Risken är såklart att du kanske inte trivs och får därmed ett någorlunda sämre jämförelsetal än om du hade gått samhällsvetenskapliga programmet.

      B) Byt till samhällsvetenskapliga programmet. Leta de program som mest intresserar dig och gör en lista på behörighetsgivande kurser som krävs för att antas. Oftast handlar det om 3-6 kurser. När du har en ide över vilka kurser som krävs kan du låna lärobok och använda Youtube som en slags onlineresurs under dina "extrakurrikulära" studier. Det finns massvis med bra lärare som lägger upp helhetliga genomgångar i kurser som Fysik, Kemi, och framförallt Matematik. Exempelvis finns det Börje Sundvall, Daniel Barker, Tomas Sverin, m.m.

      Efter att ha lagt upp din plan för hur du ska genomföra dina självstudier kan du anmäla dig till prövning i ett ämne per termin, eller per läsår till och med. Du kan också ta hjälp av massvis med stödstugor i alla naturvetenskapliga ämnen som möjligtvis ges på Komvux eller andra "naturinriktade" gymnasieskolor. Då gäller det att dyka upp bara. Tre år senare när du har gymnasieexamen i handen lär du ha ett högre jämförelsetal, samt ha blivit behörig till det programmet du vill komma in på (eller i alla fall ha det alternativet tillgängligt) i lugn och ro över en treårsperiod.

      Hoppas det hjälpte!

    • Milla : Jag har också skrivit svar. Tack Elev för din kommentar!

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Melina!
    Det är inte förbjudet för rektorn på din skola att ta in dig på Samhällsprogrammet - när som. Det blir rektorns beslut. Du måste fråga rektorn och gör det i så fall snarast.
    Annars, så kan du efter ett år på Naturvet.programmet bli antagen till år2 på Samhällsvet.programmet; det händer rätt så ofta. Dock är det inte din rättighet, men det kan gå. Rektorn kan då fatta beslut om Individuellt anpassat program. Du ska kunna ta in många betyg från år1 på NA - in i examen från SA.
    Inriktning på NA och på SA läser man från år2. Många kurser är exakt samma - som t.ex svenska 1, engelska 5, samhällskunskap 1b, Religionskunskap 1 och Idrott och hälsa 1.
    Du kan också söka till år 1 till hösten 2020 - till ett valfritt program och detta även om du avslutar år1 på din nuvarande utbildning. Om du med godkända betyg från år 1 på NA kommer in på SA-från början, kan du bli "uppflyttad" till år2 på SA.
    *****
    Mina råd till dig:

    - fråga snarast möjligt om rektorn kan ta in dig på Samhällsvet.programmet; att det är på samma eller på en annan skola - spelar mindre roll. Du kan även fråga på andra skolor där SA ges.
    - om du inte byter nu, gör ditt bästa i varje kurs du läser på NA.
    - sök i så fall till år1 till hösten 2020. Och du kan också under sommarlovet försöka byta skola eller program.
    Att du söker till år1 till nästa år, påverkar inte dina nuvarande studier eller möjlighet att byta skola och/eller program.

    Vänligen och lycka till!
    Milla

    Studie- och yrkesvägledare