Adde
    Hej!
    Jag är 18 år gammal och går nu mitt sista år i ekonomiprogrammet i gymnasiet. I grundskolan och första året av gymnasiet tog jag inte skolan så seriöst som jag borde och därför kommer jag att landa på ungefär 15-16 merit poäng. Den senaste tiden har jag dock börjat intressera mig väldigt mycket för läkarprogrammet och läkaryrket och det är den ända utbildningen/yrket som jag kan tänka mig spendera resten av mitt liv på. Med tanke på att mina betyg är så dåliga och att jag inte kommer ha den behörigheten man behöver till läkarprogrammet (biologi 2, kemi 2, fysik 2 och matte4) eftersom att jag går ekonomiprogrammet så tänkte jag att det var omöjligt och försent för mig att bli läkare.

    Min fråga är då, ifall jag vill bli läkare. Finns det någon chans för mig? Och vad är den snabbaste och bästa vägen för mig till att bli antagen isåfall?

    Jag har för mig att det endast finns 2 sätt att för det första skaffa den behörigheten som krävs, och det är att läsa ett naturvetenskapligt basår på uni (som inte påverkar meritvärdet/betyg) eller att läsa alla kurser som behövs för behörighet på komvux (som påverkar meritvärdet/betyg) ifall jag inte har fel?
    Isåfall, vilken är då bättre för mig? Och på vilket sätt påverkar de nya kurserna på komvux mitt meritvärde, läggs ämnena till bara?, för jag har för mig att det bara är 2500 poäng(ämnen) som räknas in i meritvärdet från gymnasiet och jag kommer dessutom ha läst klart 2600 poäng när jag tagit studenten.

    För att äns komma in på läkarprogrammet så ligger antagningspoängen runt 21.8 meritvärde och 1.7 på högskoleprovet i Örebro där jag vill plugga. Det ända alternativet för mig är då att plugga upp mina betyg på komvux från mina 15-16 till 21.8, hur lång tid tar det ungefär att höja mina betyg såhär mycket? Och ska jag isåfall ta basåret först eller komvux först direkt efter gymnasiet? Skulle verkligen uppskatta ifall jag fick svar på mina frågor

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Adde!
    skaffa sig naturvetenskaplig behörighet (om man på gymnasiet läste "fel program") kan man på flera olika sätt; förutom de du själv nämner i din fråga finns även Naturvetenskapliga basår på folkhögskolorna, och så kan man även skaffa sig kunskaper genom självstudier, och betyg - genom prövningar.
    Om du på gymnasiet inte läser fysik, kemi, biologi och inte matte 4 heller (fast du kanske kan läsa matte 4 på gymnasiet - fråga SYV på din skola om det är möjligt för dig att välja till), så rekommenderar jag att du först skaffar dig naturvetenskaplig behörighet och gör också samtidigt högskoleprovet så många gånger du kan, och sedan - när du har naturvetenskaplig behörighet och har flera resultat från högskoleprovet - så ska du se om du fortfarande tror att du kan nå målet att komma in på läkarprogrammet. Varför jag skriver just det nu, är för att vi känner till flera ungdomar som - när de började läsa naturvetenskapliga kurser på gymnasial nivå - kom fram till att det är "för jobbigt" (speciellt fysik 2 kan av många uppfattas som är svår kurs där det är svårt att få godkänt betyg).
    Mitt råd är därför att du under våren som kommer söker både till komvux, till naturvetenskapliga basår på högskolenivå och också till nat.vet.basåren på folkhögskolorna, för att förhoppningsvis bli antagen på flera ställen och ha ett val var du vill läsa; att man söker till en utbildning betyder inte per automatik att man bli antagen. Sök därför till alla ställen där du kan läsa till nat.vet.behörighet.
    Du kan också fundera på andra, "liknande" yrken, som t.ex specialistsjuksköterska, läkemedelskemist och BMA.
    Jag försöker inte avråda dig från att försöka nå ditt mål; det finns exempel på att folk har med låga betyg från gymnasiet kommit in på läkarprogrammet med högt resultat från högskoleprovet; det finns också exempel på att sökande har genom prövningar höjt sina gymnasiala betyg så pass mycket att de sedan kunde komma in på läkarprogrammet - i BII, kompletteringsgruppen (men det brukar ta lång tid, för att man behöver få A i så gott som alla (eller nästan alla) kurser man har i sitt examensbevis från gymnasiet och det brukar ta ganska lång tid - detta även pga man under tiden man gör prövningar måste ha en "annan inkomst", för att man har inte rätt till studiestöd när man förbereder sig för prövningar, så om man jobbar eller bedriver andra studier och ska samtidigt göra prövningar - går det inte speciellt fort).

    Hur påverkas ditt meritvärde om du skaffar dig betygen i fysik2, kemi2, biologi2 och matematik 4 på komvux?
    Betygen i fysik1a, kemi1 och biologi1 kommer inte räknas in. Betygen i fysik2, kemi2 och biologi2 samt matte 4 kommer räknas in tillsammans med de kurser som du har i ditt examensbevis. Exempel: om man har snittbetyg "C" i sitt examensbevis och med det har jämförelsetal/snittet på 15.0 och får sedan A-betygen i fysik2, kemi2, bio2 och matte4, då höjer man sitt jämförelsetal till cirka15.8.
    Sedan lägger man till meritpoängen om man har några. För eng7 får man + 1.0, för moderna språk 3 och 4 får man sammanlagt + 1.5 och på så sätt uppnår max meritpoäng på 2.5. Betygen i de kurserna som ger dig meritpoäng räknas också in i ditt jämförelsetal. Exempel: om du på komvux läser eng7 och får A i kursen, får du höjning av ditt jämförelsetal på cirka + 0.2 (om du sedan innan hade meritvärde på 15.0) och även får + 1.0 som merit/extra-poäng.
    Men för att nå 21.8 (meritvärde som du nämner i din fråga), så ska man ha nästan alla A-betygen och minst 2.0 meritpoäng. INFO OM MERITPOÄNGEN för dig med examensbevis från gymnasiet - var god se gymnasieguiden.se/informeras/meritpoaeng