Ahmed
    Jag kommer vara i nionde klass nästa termin, men jag planerar mycket inför gymnasiet.

    Det finns ett gymnasium som jag verkligen vill gå till, och nu så har jag 20 mer meritvärde än det lägsta. Men själva gymnasiet har ganska lite elever (200), och jag känner lite oro om jag för en anledning inte kommer in i gymnasiet, även om jag har mer meritpoäng än den lägsta antagningspoängen.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Ahmed!
    gymnasieväljare konkurrerar om plats på gymnasiet med Betygspoäng/meritvärde (som också kan kallas för Jmf=jämförelsetal); det är alltså en siffra som man räknar fram på de betygen som ingår i ditt Slutbetyg från grundskolan.
    Vad resultatet från antagningen blev ser man i efterhand. Statistik ser du, alltså, för föregående år.

    Hur det blir framöver är det ingen som vet. Skulle fler söka med högre "siffran" kan antagningsgränsen gå upp och bli högre. Men den kan också gå ner. Först när du får besked ANTAGEN, och svarat Ja, vill behålla min plats! - då är du "hemma", så att säga.

    På förhand kan vi bara råda dig att du försöker få så höga betyg du kan i alla ämnen du läser. Och vi råder också lägga in fler alternativ i din gymnasieansökan: helst ska du söka samma utbildning (program och inriktning) på flera gymnasieskolor, som du söker på din favorit/drömskola (detta för att i fall du inte kommer in på din favoritskola, kan du börja på samma utbildningen på en annan skola och hoppas på att kunna byta senare). Beskrivningar av program och inriktningar inom den svenska gymnasieskola finner du på gymnasieguiden.se/gymnasieprogram
    Om det är däremot självaste "skolan" som är viktigare än vilken utbildning man går på den skolan, då är det bättre att söka flera olika utbildningar på samma skola, alltså flera olika program på samma gymnasieskola. Beskrivning av samtliga gymnasieskolor finns på gymnasieguiden.se/gymnasium

    Du får gärna läsa kort sammanfattning på gymnasieguiden.se/informeras/raecker-dina-betyg-antagningsstatistik