Jenny

    Hej! Jag är snart klar med min kandidat i företagsekonomi vid UU och är intresserad av att söka en master utomlands. Försökt söka lite på var det är gratis att studera och får upp en hel del information om att Skottland ska vara gratis för EU-medlemmar. Dock står det, när man tittar på universitetens hemsidor att en master kostar att läsa, vilket gör mig förvirrad. Kan man läsa master gratis som svensk i Skottland? Och i så fall hur påverkar Brexit det hela? Var kan man annars läsa det gratis (eller näst intill) som inte är Norden?

    • :

      EU-medborgare som började sin utbildning detta läsår betalar samma studieavgifter som brittiska medborgare (dvs inga i Skottland). Storbritanniens utträde ur EU gör att EU-medborgare som påbörjar sin utbildning läsåret 2021-2022 eller senare kommer omfattas av "Overseas fee status" i både England, Skottland och Wales, vilket betyder att man betalar de betydligt högre internationella studieavgifterna, som oftast ligger mellan 10 000-40 000 pund per läsår. Hur det kommer se ut med avgifter i Nordirland efter Brexit är oklart så vitt jag vet – Nordirland lär dock inte vara gratis, det kostar både för Nordirländare och studenter från övriga Storbritannien.

      Värt att tänka på är att EU-studenter studerar för samma kostnad som "home"-studenterna vid samtliga EU-universitet. Alltså; en svensk som studerar vid ett tyskt universitet betalar lika mycket (eller inget alls om det är gratis) som tyska studenter.

      USA kan även vara värt att överväga i vissa fall. Där kan man få mycket fördelaktiga scholarships/stipendier, men ofta krävs att du kan visa att du tillför något särskilt till universitetet – mycket goda studieresultat. I vissa fall kan man även tilldelas scholarship på "need basis" om man har goda studieresultat, om du kan vissa på "financial hardship".

    • Julia : Tack Max för din kommentar.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Jenny!
    kontakta gärna studievägledare och utbildningsansvariga t.ex programrektorer på din egen institution och på andra institutioner där liknande utbildningar ges.
    Din fråga är viktig och är en relevant fråga om studier, men den är av den karaktären att endast experten skulle kunna svara. Dessvärre kan det vara så att det är svårt att hitta ngn som är expert och vill också lägga sin tid på att ge svar.
    En "allmän studievägledare" i Sverige är inte expert på studier utomlands, tyvärr.
    Din fråga är mycket komplex: du behöver hitta "rätt" utbildning, vad gäller innehåll, men också den som är gratis (eller billig) + du behöver också vara behörig till den och lyckas komma in, konkurrera in dig på en utb.plats med dina meriter. Finns alltså många aspekter i din fråga.
    Jag tänker så här: studievägledare och högskolelärare som jobbar på de relevanta grundutbildningar i Sverige borde rimligtvis fått liknande frågor förut och kanske kan svara direkt, eller vet i alla fall hur man ska gå tillväga för att hitta svar. Därför råder jag dig att vända dig till dem.
    Ännu ett tips som jag kan ge: vänd dig till Ambassader av de länder där du kan tänka dig vilja läsa. På Ambassaden kan de ha ngn sort "utbildningskunnig" eller bör i alla fall kunna hänvisa dig till de relevanta webbplatserna eller till några personer som har kunskap om högre utbildning i det landet, inkl. vilka kostnader för svenska sökande de skulle medföra. På government.se/government-of-sweden finns möjlighet att ladda ner pdf.med de aktuella uppgifter om ambassader i Sverige.
    Lycka till!