Mesopotamia

    Hej, Jag går första året på naturvetenskapsprogrammet (inriktning naturvetenskap) på ett kommunalt gymnasium och har en fråga angående individuellt val och programfördjupning: Min skola erbjuder väldigt många kurser att läsa som individuellt val eller programfördjupning (nästan vilka kurser som helst). Så här ser mitt programupplägg ut: Engelska 5 Engelska 6 Engelska 7 Matte 1c Matte 2c Matte 3c Matte 4 Svenska 1 Svenska 2 Svenska 3 Franska 3 Franska 4 Samhällskunskap 1b Historia 1b Religion 1 Kemi 1 Kemi 2 Biologi 1 Biologi 2 Fysik 1a Fysik 2 Instrument och sång 1 Instrument och sång 2 Idrott och hälsa 1 Enligt ovan har jag valt kurserna; Engelska 7 (programfördjupning) Franska 4 (programfördjupning) Instrument och sång 1 (individuellt val) Instrument och sång 2 (individuellt val) som egna val för att fylla 400 poäng. Är det möjligt att uppnå full merit, 2.5, genom dessa kurser? Jag har läkarprogrammet som mål och vill förståeligt nog samla så många A:n som möjligt. Varken Franska 3 eller 4 krävs för behörighet vilket borde ge 0.5 respektive 1 meritpoäng. Engelska 7 krävs inte heller och borde ge 1 meritpoäng. Stämmer min analys? Tack på förhand. Mesopotamia

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Ja, det stämmer. Engelska 7 eller Moderna språk 4 krävs inte för särskild behörighet till någon svensk universitetsutbildning och ger därför alltid 2.0 meritpoäng (sammanlagt).

    Moderna språk 3 krävs inte inför läkarprogrammet och godkänt betyg i den kursen ger därför + 0.5 meritpoäng
    Max antal meritpoäng är 2.5. Och du kommer för godkända betyg i eng7 och mod.språk 3 och 4 uppnå 2.5 som är maximalt antal meritpoäng.

    Studie- och yrkesvägledare
    • Mesopotamia : Tack så mycket för ditt svar!