Hugo
    (gymnasiet)
    Har tagit examen den 11 och vi fick inget betyg/examensbevis.

    Problemet är att jag söker till en yrkeshögskola och måste komplettera med fullständig gymnasieexamen. Kollade med rektorn som sa att det kommer "någon gång under veckan" som kan antingen innebära att det inte kommer i tid. Undrar om jag har rätt att tvinga min skola att ge mig dem i tid?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Hugo!
    vi känner tyvärr inte någon specifik tidsgräns i detta fallet. Det bästa är att du både meddelar antagningen på den yrkeshögskoleutbildning som du söker till om hur det ser ut - alltså att du väntar på att få ditt examensbevis och samtidigt kontaktar rektorn och säger att du hellre vill komma till skolan och hämta ut ditt examensbevis personligen så fort det är klart att skickas iväg (detta för att spara den tiden som posthanteringen har). Om din gymnasieskola säger att de redan har skickat iväg, med posten, ditt examensbevis, be om att få en kopia (som skolan också kan vidimera åt dig) personligen, i handen. Vidimerad kopia jämställs i många fall med originaldokumentet Examensbevis.
    Du kan givetvis ringa till Skolverket, 08-52733200 men jag tror inte skolverket säger någonting annat än att "när kurserna är slut, bör betygen sättas" och att det är inte reglerat mer än så.
    Vänligen och lycka till!
    ANNA