Sofia
    Jag är väldigt osäker på vilken stad jag vill gå gymnasium i. Om jag väljer att gå i Stockholm, men sen inte trivs och vill gå i Ljusdal (ca. 30 mil), kan jag då lätt byta till samma linje i Ljusdal utan att börja om?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden
    Hej Sofia,
    ang. byta gymnasieskola - det är möjligt att göra om det finns LEDIGA PLATSER på det programmet dit du vill byta. I fall lediga platser finns, brukar det gå att ordna byte utan att behöva gå om.
    Inriktningar inom programmet brukar man börja läsa från å k 2. Dock gäller det inte alla program: t.ex. på Estetiska programmet läser man inriktning från å k 1.
    Vilket program vill du söka i första hand?
    Vilken inriktning inom programmet är du i första hand intresserad av?

    I Stockholm hittade jag 76 gymnasieskolor, se här http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium?query=&program=&city=Stockholm&variant=&sport=

    I Ljusdal hittade jag två skolor: http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/slottegymnasiet
    och http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/tragymnasiet-bygg-tradesign-i-ljusdal

    Återkom gärna med svar ang. vilket /vilka/ program du är intresserad av.
    Bästa hälsningar
    Liselotte SYV
    Liselotte
    Hej Sofia,
    du har inte i din fråga uppgett vilket program du vill gå och därför frågade jag om det.
    Nu vet jag vilken utbildning du är intresserad av och jag ser att den finns på 13 skolor i Stockholm, se på länken http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium?query=&program=14&orientation=41&city=Stockholm&variant=&sport=

    Om du inte trivs på just den skolan, som du kommer in på - kanske du kan byta till en annan skola i Sthm. där det finns lediga platser (efter slutlig antagning är byte möjlig bara i mån av plats; dvs även om du har fler poäng än de elever, som kom i - ställs du i reservkön i fall alla platser är upptagna och om situationen blir sådan att det inte finns några lediga platser på just Estetik och Media, då kan du inte byta).
    Din folkbokföringsadress spelar stor roll på så sätt att OM DU FLYTTAR 30 mil och med det inte kan fortsätta på din gamla skola, är den nya kommunen skyldig att erbjuda dig plats på samma utbildning (om den utbildningen finns i kommunen, så klart). Jag ser att Estetik och Media finns på Slottegymnasiet i Ljusdal och de nuvarande reglerna säger att du måste tas in på den gymnasiala utbildningen som du har påbörjat i din gamla "hemkommun".
    Mvh
    Liselotte SYV
    • : Jag förstår inte riktigt din fråga. Mitt förstahandsval är estetik och media. Jag vet dock inte vart jag ska gå.
    • : Mvh Sofia
    • Liselotte : Jag skall skriva ett utökat svar till dig nu. *L* ;-)
    • : ojdå, det kanske inte kom med i första frågan , vilken linje jag tänk att välja, ska läsa nu! :)
    • : Tack så mycket för ditt svar, det hjälpte verkligen! Mvh Sofia!! :)
    • Mikael : Vi på Fragasyv.se är glada att du upplever att svar du fick av oss, var till hjälp för dig! Du är välkommen att återkomma i fall du kommer på andra frågor, som du behöver hjälp med! *L* ;-)
    Läs alla kommentarer