meimona
    jag går i nian och jag fick 190p den första terminen är det lätt och gå in på teknik programmet i gymnasiet?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Meimona,
    på Teknikprogrammet läser man mycket Matematik. Så mycket matematik som på Teknikprogrammet läser man bara på Naturvetenskapsprogrammet. Om man gillar matte, fysik, kemi - är det bra att välja Teknik eller Naturvetenskapsprogrammet.
    Formellt sett räcker det med 120 Mtv (Meritvärde) för att bli behörig och kunna komma in på Teknik - i fall man har godkända betyg i just de ämnena som behövs för just Teknikprogrammet och kommer man in, har man rätt att läsa där.
    För vissa elever passar Teknikprogrammet väldigt bra, men för andra elever passar det inte alls.
    Jag tycker att du bör läsa på http://www.gymnasieguiden.se/program/TE och även prata med dina lärare i skolan, be om deras åsikt: de känner både dig och de kraven som ställs på olika gymnasieprogram, därför är deras råd mycket bra att ta till sig.

    Bästa hälsningar
    Mikael SYV