Kimia
    Hej!
    Undrar om det är lättare att utbilda sig till tandhygienist efter VO eller efter Na?.Och isåfall på vilka sätt är det lättare?.Hur stor är konkurrensen vid antagningen?.

    Mvh

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Kimia,
    behörighet till Tandhygienistprogrammet är Grundläggande behörighet + Matematik 2a eller 2b alternativt 2c, Naturkunskap 2, Samhällskunskap 1b. Det är alltså lägre behörighetkrav än till läkarprogrammet.
    Antagningspoängen är också lägre än till läkare, t.ex. 17.5 i Göteborg /som det var förra året/, det är B-betyg i alla gymnasiala kurser (vilket är mycket lägre än till läkare).
    Mvh ANNA SYV
    • : ok,tack,undrar bara kommer man in om man bara får högt resultat på hp?Mvh
    • Anna : Ja, det gör man! *L* :-)