Lovisa
    Hej. Jag funderar kring att byta skola nu i åk2. Jag går just nu SAM-BET inriktning risk och räddning. Men jag känner mig missanpassad ned specialinriktningen och skulle vilja gå en helt vanlig SAM-BET linje. Kan jag börja på exempelvis cybergymnasiet trots att jag redan läst kursen kommunikation i åk1 som Cyber då ska läsa detta läsår istället. Och i så fall, kan jag lägga till kurser för att samla extra poäng som ersättning för kommunikationen?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Lovisa,
    om Cybergymnasiet har plats för dig i å k 2 /detta kan rektor svara på/ boka tid med deras Studie- & yrkesvägledare för att se om ni kan komma fram till en vettig studieplan för dig.
    Det är viktigt att läsa HELTID av 2 anledningar: Studiehjälp får man som gymnasieelev rätt till bara om man läser på Heltid samt för att få ihop tillräckligt med poäng /2500 p./ för att kunna få ut Gymnasieexamen.
    Du kan titta på programplanen på http://www.gymnasieguiden.se/files/program/pdf/programplaner/SA.pdf
    Gymnasie- & programgemensamma kurser är alla obligatoriska. Sedan väljer man inriktning /jag undrar, förresten, om det eventuellt finns möjlighet för att dig att ändra inriktning på din nuvarande skola? om detta skulle vara lättare och smidigare än att byta skola/; utöver det väljer man 200 poäng inom Individuellt val.
    Jag vet inte på vilken skola du går /du skrev inte det i din fråga/ och vet därför inte vilka inriktningar din skola kan erbjuda.
    På den nya skolan /om de har plats för dig, vilket är den första fråga att ta reda på.../ kommer de försöka hjälpa dig, men det kan uppstå problem med schema-krock då den kursen som du vill läsa i stället för kommunikation har lektioner samtidigt som du har andra obligatoriska lektioner. Det problemet är ofta förekommande när man avviker från schemat, som resten av klassen har.

    Sammanfattning:
    tänk på om det finns möjlighet att ändra programinriktning på din nuvarande skola;

    fråga om det finns en plats för dig på den nya skolan;
    vid ett positivt svar, boka tid hos Studie- & yrkesvägledare för att göra studieplanering - snarast möjligt;
    sedan /i fall du får en studieplanering på den nya skolan, som du är nöjd med/ kan du meddela din gamla skola om att du slutar hos dem.

    Jag ser att du är 17 år och är ännu inte myndig, du måste därför prata med dina vårdnadshavare och få deras godkännande ang. ditt beslut att byta skola.

    Bästa hälsningar & lycka till!
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare