Fatime
    Jag är 15år och jag ska göra mitt gymnasieval nu i februari. Jag funderar på att välja natur fastän matte inte är mitt starkaste ämne. Tycker det är jobbigt och har inget intresse för det så jag kommer kämpa ganska mycket med det i gymnasiet. Fast jag älskar No, det är mycket därför jag tänker välja natur. Men alla har ett mål om vad de vill bli och jag har kollat upp hur det är att vara apotekare, något som har lockat mig ett bra tag men jag fick reda på att man läser ofantligt mycket matte.Sen så har barnläkare varit drömmen sen jag va mindre. Men just nu känns det som jag inte har någon aning längre.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Fatime!

    Om man tycker att matte är jobbigt och har inget intresse för det ämnet, är det inte en jättebra idé att söka till Naturvetenskapsprogrammet (eller till Teknikprogrammet).

    På NA och på Teknik läser man det avancerade spåret i matte (c-spår) och man läser kurserna i snabb takt. Du kan se innehåll i kurserna på www.matteboken.se - och Matte 1 läser man på NA och på Teknik under första terminen och Matte 2 - under andra terminen. Vill man bli behörig till Läkare, Apotekare (eller till Receptarie) - måste man få godkänt betyg i Matte 4. E betyg ger behörighet men eftersom utbildningarna är mycket populära, räcker det inte med "bara E" betyg. Inte ens alla A-betyg från gymnasiet räcker. Man måste (i alla fall oftast) även ha Meritpoäng

    Du skriver om att du gillar NO-ämnena och det är jättebra. Men på högre nivåer i NO_ämnena upptäcker man att de har starkt samband med matematik och ju lägre upp i NO-ämnena man kommer, desto mer matte krävs för att förstå sig på kemi, fysik och biologi - det kan därför bli svårt att läsa gymnasiekurser i kemi, fysik och biologi, om man inte är kompis med matten.

    Det finns för dig olika alternativ. Det ena är att du försöker bli "vän" med matten. Det finns en bra sida www.matteboken.se där alla mattekurser är upplagda för självstudier och repetition. Det är gratis och även kostar inget att få hjälp i en Räknestuga som drivs av Mattecentrum, se www.mattecentrum.se

    Det andra alternativet är att välja någon annan inriktning på dina studier och din framtida karriär, dvs inte läkare eller apotekare. Det finns jättemånga spännande yrken, se på www.framtid.se och hör av dig sen när du har hittat något/några yrken som du blir intresserad av.

    Ang.gymnasieval - logga in på http://www.gymnasieguiden.se/logga-in och du får mycket hjälp med ditt gymnasieval, bl a kan du favoritmarkera några gymnasieskolor & få påminnelse när de bjuder på Öppet hus eller andra aktiviteter inför gymnasieval.

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    Bästa hälsningar och lycka till!

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare