Therese
    Jag försöker höja mig i områdesbehörighetgrupp 6 och tänkte att jag kan läsa några kurser i komvux för det.
    Men läste på antagning.se; "Kurser i Gy11/Vux12 ger inte meritpoäng för områdeskurser."
    Betyder det att komvux kurser inte ger merit alls såvida det inte är en komplettering?

    2 Svar

    Hej Therese!

    Det antagning.se menar att du aldrig kan få meritpoäng för kurser som är ett krav, dvs att utbildningen kräver att du minimum har läst de kurserna (områdesbehörighet 6)
    Annars kan du få meritpoäng för vissa kurser i matte, engelska och modernt språk i de kurser som du läst mer i än vad som krävs för behörigheten. Men det beror också på när du läste kurserna/gick på gymnasiet då det kan variera.

    Vänliga hälsningar
    Melina SYV
    • : Är du säker? Jag tolkar det inte så när jag läser detta; "Områdeskurser är gymnasiekurser som inte krävs för behörighet, men som är värdefulla för den utbildning det gäller. För att få meritpoäng krävs att du har Godkänt betyg eller högre i kursen. Tänk på att en Gy11/Vux12-kurs inte kan ge meritpoäng för områdeskurser."
    • : Hej igen,
    • : Det beror på när du läste kursen, gy11 dvs det som är nu ger inte meritpoäng för områdeskurser. Meritpoäng får du endast i matte, engelska eller modernt språk om du läst mer än vad som krävs för behörighet.
    • : Så alltså om jag läser Filosofi, tex, som är en områdeskurs som ger 0.25 i merit så hade jag bara fått merit innan gy11 och inte nu på komvux då? Ursäkta om jag är seg med att förstå, vill bara vara helt 100 så jag inte läser något onödigt :)
    • Milla : Jag kommer att skriva ett nytt svar på din fråga nu.
    Läs alla kommentarer
    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Therese!
    Tänk på att du kan få max i merit genom att läsa Engelska 7 och Moderna språk från steg 3 och/eller mattekurser. Läs på http://www.gymnasieguiden.se/informeras/meritpoaeng-meritkurser-omradeskurser om vad som gäller för att få Meritpoäng.

    En annan möjlighet att komma in på en högskoleutbildning är genom att göra Högskoleprovet, då prövas man även i HP-kvoten.

    Ang. områdeskurserna så är det inte helt lätt att förstå vilka kurser som ger Meritpoäng då det har gått 3-4 år sedan gymnasiereformen 2011-12.

    Boka tid hos Studie- och yrkesvägledare på Komvux i den kommunen där du är folkbokförd. Ta med dig dina gymnasiala betyg - du får hjälp med att göra Studieplanering. Om vägledare på Komvux inte är helt säker på vilka kurser som kommer att i ditt fall ge Meritpoäng, kan hen kontakta Antagning.se där bedömning och uträkning av Meritvärde görs. Det är Antagning.se som har sista ordet och det är deras bedömning och tolkning av reglerna som gäller.

    Lycka till!
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare