Nellie

    Hej, Jag har bestämt mig för att hoppa av ett kandidatprogram på universitetet som jag påbörjade nu i slutet av augusti. Jag är på min första delkurs just nu (10hp) och undrar om det finns några fördelar med att läsa den klart? Alltså att jag väntar tills denna delkurs är avslutad innan jag hoppar av. Helst vill jag hoppa av redan nu, men vill dubbelkolla så att det inte är ett dumt val. Jag tänker ex på om denna delkursen kommer listas under mina meriter på antagning.se. Tack på förhand!

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Nellie,
    jag råder dig prata med Studievägledare på ditt program. Vad jag vet, så kan inte delkurser tas in i kandidatexamina. Kanske kan det vara en fördel att du i din CV har godkänt betyg i en delkurs? Det kan inte vi på fråga Syv svara om, för att olika arbetsgivare kan tänka olika. Vad jag undrar: kommer delkursen Betygsättas? Fråga om det på din institution.
    Vidare tänker jag på om du tar studiemedel... jag tvivlar på att CSN skulle godkända att du klarade av en delkurs, om du inte får godkänt betyg i delkursen.
    Så, mitt råd är att du pratar med studievägledaren på din institution. Fråga om delkursen kommer betygsättas. Frågan om studiemedel (om du tar studiemedel) tar du med CSN.