Siri
    Hej!
    Jag planerar att börja läsa socionomprogrammet nästa termin, men tänkte eventuellt påbörja en kurs med sen anmälan innan dess. Är det meriterande om jag till exempel läser etik, folkhälsovetenskap eller kommunikation mellan människor, utöver socionomprogrammet? Funderar även om det finns någon kurs jag kan tillgodoräkna mig som till exempel vetenskapsteori.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Siri; har du tidigare läst på högskolenivå? Det är rätt så krävande, tycker de flesta. Det är rätt så "nog" att läsa på heltid, endast. Men det är givetvis mycket individuellt - hur mycket man hinner och orkar. Det är dock viktigt att ej missa sin "ordinarie"-utbildnings tentor. Om man tar på sig för mycket - finns det risk att det inte blir så bra...
    Vi rekommenderar att första terminen på högskolenivå (när man ej tidigare har läst på högskolenivå på heltid) ägna sig åt sin utbildning, endast. Känner man i mitten på terminen att man har tid över - kan man söka extrakurser till nästa termin. Det är vad vi tycker och rekommenderar.

    Ang. direkt svar på din fråga om det är meriterande att läsa kurser bredvid sin ordinarie heltidsutbildning, så är svar - Jo, kanske. Det är upp till varje arbetsgivare att bedöma om de extra-kurserna tillför ngt extra på just den tjänsten som du söker efter utbildningen eller om de inte gör det.
    Överlag, kan man säga att det sällan skadar att ha avklarat fler högskolepoäng (med en sak i åtanke - hälsan är det viktigaste; om man överanstränger sig - kan man sen varken sig jobba eller studera mera... - glöm inte tänka i de banorna, ok? ;).

    Bästa hälsningar och lycka till med dina studier!
    ANNA

    • : Tack för svar! Har gått fysioterapeut 1,5 termin innan och ja det var väldigt krävande. Min plan var att påbörja en liten kurs nu på 7,5 hp, och göra nu under ht. Men nästa år satsar jag att börja socionomprogrammet, tänkte alltså inte läsa de parallellt, det blir lite väl mycket. Det var därför jag tänkte att jag kanske kan ha någon nytta av någon kurs inför min utbildning/kommande arbete :).
    • Anna : Det verkar som att du har en bra plan. Lycka till!