Mathilda
    Om bara några veckor ska jag göra mitt gymnasie val och känner mig lite vilsen med mitt val. Men nu står det mellan 2 program. Ekonomi eller samhäll. 1. Jag tycker att moderna språk (tyska) är svårt/tråkigt och vill därför inte läsa det men vet att jag måste på ett högskoleförberedande program. Min fråga är om man kan välja bort det/ hur många år läser man det på dom olika linjerna? 2. Läser båda linjerna lika mycket engelska? 3. Läser dom lika mycket matte om man väljer ekonomi-juridik?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Mathilda!

    Du skriver om att du känner dig lite vilsen inför gymnasieval men att du har nu bestämt dig att jämföra de 2 utbildningar och eventuellt välja en av dem i första hand: Samhällsvetenskapsprogrammet och Ekonomi, inriktning Juridik.

    Du vill ha hjälp med att jämföra de två utbildningar.

    1. Moderna språk - är obligatoriska både på SA och på EK. På Ekonomiprogrammet måste man läsa minst 100 poäng (en kurs) i Moderna språk och på SA - minst 200 poäng (2 kurser) moderna språk.

    De kan du bl a se i Programplaner för Ekonomiprogrammet och för Samhällsvetenskapsprogrammet.

    Man kan inte välja bort Moderna spårk på EK eller på SA för att det är obligatoriskt ämne på de programmen. Ersätta Moderna språk kan man med Modersmål.

    2. Engelska - läser man Eng5 och 6 på alla högskoleförberedande program, det är 200 poäng (2 kurser) och det är obligatoriskt att läsa på högskoleförberedande program.

    3. Matematik - ja, man läser lika mycket matte (1b och 2b, 200 poäng, 2 kurser) - på SA och på EK, Juridik.

    Bästa hälsningar & lycka till med ditt gymnasieval!

    ANNA