Oskar
    Hej jag går just nu spel grafik på lbs och har börjat intressera mig för psykologi och jag tror att jag kanske vill bli psykolog istället det jag undrar är om det går att få jobb som det själv lärd ??eller måste jag gå en utbildning ?? jag har läst på om beteenden och lite om hypnos och jag ska läsa mer hemma. jag har redan hjälpt folk ut ur depression och liknande på meow chat och jag gillar det väldigt mycket. men jag börjar bli skol trött och skulle vilja ha både spel och psykologi som en möjlighet. behöver jag på paper ha att jag är en utbildad psykolog eller räcker det att bara ha kunskaperna från hem utbildning ??
    • : För att bli en legitimerad psykolog ska du ju gått just psykolog-programmet på högskola. Man kan inte bli det via "hemstudier" utan man måste ha en examen. Läs mer här: http://www.framtid.se/profession/psykolog/ Ett alternativ för dig vore att läsa en YH-utbildning om. De är korta (1-2 år) och har nära kontakt med arbetslivet. Nu har du ju tid kvar tills du går ut gymnasiet men det kan vara lite roligt att kolla vilka utbildningar som finns just nu: http://www.yhguiden.se/!
    • : Tips på ett program: (inte precis det du är ute efter, men värt att kolla) http://www.his.se/Utbildning/Hitta-utbildning/vara-program/Psykologisk-coach/
    • : Tack Brendan, jag ska kolla på det men jag är rätt säker på att efter gymnasiet vad jag än pluggar så ska jag plugga vidare utomlands XD jag är så trött på Sverige, det känns lite onödigt att gå en utbildning när jag redan har läst så mycket samt att jag har en person online som är psykolog som ger mig material att läsa, som hon använder i sin skola. och så som jag känner att om jag ständigt läser detta i 3 år nu och sen i 3 år till under tiden jag pluggar vidare med spelen, så borde kunskaperna vara tillräckligt, men om det är vad som krävs så får jag ju ta ett par extra år ;D men tack igen.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Oskar!

    Utbildning till psykolog är 5 år på högskola/universitet och den är svår att komma in på: många sökande och höga betyg som krävs.

    Om du hittar en arbetsgivare som vill anställa dig utan utbildning - vilket jag personligen har väldigt svårt att tro - kan du då givetvis arbeta men för att bli legitimerad psykolog, krävs det formell utbildning.

    Det finns exempel när folk startar företag inom friskvård eller personlig utveckling - och för vissa går det bra. Har man kunder som är beredda att betala, så går det bra för företaget.

    Gymnasiet är frivilligt men utan gymnasial utbildning är det svårt att klara sig i arbetslivet, därför råder jag dig att stanna i skolan och ta gymnasieexamen. Om du känner att du inte kan fortsätta läsa på gymnasiet, läs här http://www.fragasyv.se/info/gymnasieavhopp - om alternativen som finns för den, som inte kan fortsätta läsa på gymnasiet.

    Bästa hälsningar & lycka till!
    ANNA

    • : Tack Anna och det är klart jag ska gå på gymnasiet, jag är redan där och har skit kul med den linje jag har valt,
    • : 5 år till på högskola däremot efter de 6 år jag redan har planerat låter inte så kul däremot, aja tack för svaret och jag får se vad som händer ;D det är ju 3 år kvar tills jag ska välja högskola då blir det antingen psykologi högskola eller fortsätta med spelen, jag skulle gärna vilja ha båda jobb som en möjlighet och därför tänkte jag att det kanske räckte med att skaffa kunskaperna hemifrån, men om det inte går så får jag anpassa mig såklart ! igen tack för att du tar din tid för att hjälpa mig du är bäst !
    • Mikael : Om du läser åk1 nu, är det mindre än två år innan du måste göra ansökan till en eftergymnasial utbildning. Man söker till högskola senast 15 april. Till yrkeshögskola är det olika datum som är sista ansökn,dag - till olika utbildningar. Spelutveckling finns inom yrkeshögskola, se utbud på www.yhguiden.se och, som sagt - om du inte startar eget, är det arbetsgivare som bestämmer och du får inte jobb som psykolog utan psykologutbildning. I alla fall inte i Sverige. Det är svårt att komma in på psykologutb. för den är mycket populär. Det krävs höga betyg eller mycket högt resultat på högskoleprovet.