Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Signe!
    Om det finns ledig plats på en gymnasieskola dit du vill byta och rektor fattar beslut om att ta in dig - då kan du byta. Om ingen ledig plats finns, då kan du inte byta utan måste söka till nästa år - och gå om åk1.
    Om det finns särskilda omständigheter (hälsoproblem, svåra sociala omständigheter, händelser i familjen mm.) kan utbildningsförvaltningen i din hemkommun (där du är folkbokförd) hjälpa till och skapa "en extra plats" på en kommunal skola eller köpa en sådan "extra plats" för dig på en friskola.

    Det snabbaste sättet är att du kontaktar rektorer på de skolorna dit du kan tänka dig att byta och frågar om det finns plats på "rätt program och inriktning". Finns det plats, får du hjälp på "den mottagande skolan" med allt det praktiska. Info om alla skolor hittar du lätt via http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium
    Om det inte finns några platser dit du vill byta, kontakta utbildningsförvaltningen i den kommunen där du är folkbokförd.

    Du är inte myndig och dina vårdnadshavarnas godkännande krävs för att du ska kunna byta utbildning.

    Önskar dig lycka till!
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare