Elev

    raderat

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Lio!
    Jag ser inte (tyvärr) någon realistisk möjlighet att läsa in naturvetenskapliga kurser under sommaren och få betygen i dem.
    Du kan antingen satsa på naturvetenskaplig komplettering efter gymnasiet (försök i så fall läsa så mycket matematik du kan under gymnasiet - helst t o m matematik 3); det kan inte uteslutas att du på HU kan läsa biologi, i alla fall fösta kursen - biologi1 och kanske även kemi1 (fråga om det på din gymnasieskola, prata med SYV-en)
    eller
    - sök om till år1 till NA och läs om första årskursen nästa läsår. Du söker i så fall via gymnasieantagningen under val eller omval; du konkurrerar om plats med dina grundskolebetyg. Även om du väljer det alternativet, så fortsätt nu läsa så bra du kan! Du kan ha nytta av de kunskaper och de betyg du får under det här läsåret även om du nästa år ska läsa om vissa kurser som du läser det här läsåret.